Hoppa till innehållet

Så många VR-enheter säljer han

Taiwanesiska mobiljätten HTC har sålt 140 000 enheter av sitt VR-kit Vive, enligt Techcrunch. Bolaget har svensken Rikard Steiber som VR-chef.

Rikard Steiber, tidigare chef för MTGX, är numera VR-chef på HTC.
Rikard Steiber, tidigare chef för MTGX, är numera VR-chef på HTC.Foto: Jesper Frisk

Taiwanesiska mobiljätten HTC har sålt 140 000 enheter av sitt VR-kit Vive. Detta enligt uppgift från HTC-representanten Cher Wang, som citeras av nyhetssajten Techcrunch.

Siffran är hela 40 000 högre än den försäljningssiffra som HTC gick ut med i augusti.

Techcrunch gör följande analys av siffran:

  • Den visar att VR-kit fortfarande är en nischprodukt. 140 000 enheter är inte mycket i spelsammanhang. Som jämförelse kan nämnas att Apple säljer 667 000 telefoner per dag, eller att det i världen säljs cirka 422 000 bärbara datorer om dagen.
  • Vidare visar siffran att försäljningen av VR-produkter kommer att vara ryckig. När användare börjar testa bättre innehåll och hälsar på hos vänner med VR-kit, som Vive och Sonys PSVR, kommer de att börja överväga att köpa VR-utrustning åt sig själva.
  • En viktig fråga är pris. Den som ska använda HTC Vive behöver en avancerad speldator i prisklassen 13 000 kronor eller uppåt. Vidare saknas spel som vanliga spelare känner att de måste ha. Det stora VR-genombrottet är ännu inte här.

I februari i år stod det klart att MTG:s förra digitala chef Rikard Steiber hade utsetts till chef för virtuell verklighet på taiwanesiska mobiljätten HTC.

Läs mer: Rikard Steiber blir VR-chef på HTC

”Det har aldrig funnits en mer spännande tid att arbeta inom virtual reality”, sa han till Di Digital då.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera