Hoppa till innehållet

Så mycket betalade Schibsted för Avito i Marocko

Mediejätten Schibsted betalade 110 miljoner kronor för att ta över Avito i Marocko, kan Di Digital avslöja.

Avito-grundarna Filip Engelbert (tv) och Jonas Nordlander i Moskva.
Avito-grundarna Filip Engelbert (tv) och Jonas Nordlander i Moskva.Foto: Joey Abrait

Den sydafrikanska mediejätten Naspers ökade i oktober i fjol sitt innehav i den svenskgrundade Blocket-kopian Avito till 67 procent. Prislappen för majoritetsposten blev närmare 10 miljarder kronor.

Läs mer: Northzone gör miljardklipp i Avito

Avito, som är Rysslands största radannonssajt, blev därmed ytterligare ett led i Naspers omfattande internationella expansion. En av koncernens största konkurrenter är norska Schibsted och dess succékoncept Blocket som också har spridit sig över världen.

I Marocko valde dock Schibsted inte att lansera en egen Blocket-kopia, utan att bilda ett samriskbolag med Avito.

Läs mer: Avito-ägare bygger Mellanösterns Hemnet

Tillsammans drev Avito och Schibsted den marockanska sajten Avito.ma i ett knappt år. Men i april 2015 bestämde sig Avito för att sälja sitt 48-procentiga innehav till Schibsted. I Schibsteds årsredovisning för 2015 framgick det att affären hade ägt rum. Dock angav bolaget inte någon prislapp.

Nu kan Di Digital avslöja att Schibsted i juli förra året hostade upp 110 miljoner kronor för att driva Avito.ma i egen regi. Det framgår av Avitos årsredovisning, som nyligen inkom till Bolagsverket.

Några månader efter affären blev Naspers majoritetsägare i Avito samtidigt som flera investerare – bland dem bolagets svenska grundare, riskkapitalbolaget Northzone och storägaren Kinnevik – gjorde stora vinstaffärer.


Avito-grundarna

Läs mer: Avito-grundarnas bästa entreprenörstips


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera