Det var för en dryg månad sedan som Försvarsmakten lanserade träningsappen FMTK. Den påkostade lanseringen backades upp av en omfattande reklamkampanj, främst i rekryteringssyfte.
Projektet blev mycket omtalat och nådde vissa framgångar på nedladdningslistorna. Bara under dess första dag laddade mer än 10 000 användare ned appen, enligt Försvarsmakten.
Men satsningen har också kostat rejäla pengar. Totalkostnaden för projektet landade på 10,5 Mkr. I det räknas både utveckling, konceptarbete, strategi och lansering, från projektstarten för två år sedan till och med lanseringen i mars i år.
Vår bestämda uppfattning är att appen absolut är värd den här kostnaden
Själva utvecklingsarbetet för appen har kostat drygt 6,5 Mkr. Budgeten räknar inte in löpande utvecklingskostnader eller drift av appen.
Till utvecklingskostnaden kommer löpande investeringar i lanseringen av appen, i form av arvoden till byråer, medieköp och poddproduktion, på 13,7 Mkr. Det uppger tekniksajten Breakit.
”Vår bestämda uppfattning är att appen absolut är värd den här kostnaden”, säger Robert Forss, marknadsansvarig på Försvarsmakten, som bekräftar att siffrorna stämmer.
"Förutom att ha stort värde i vår organisation är dessutom kampanjen en långsiktig sådan som lanserar en produkt som ska leva under en lång tid. Den har redan levererat långt över målsättningarna både vad det gäller internt och externt.”
Idag har tränings-appen laddats ned över 200 000 gånger. Det uppger reklambyrån BBH, som har varit en av underleverantörerna till FMTK-projektet, för Di Digital. Dessutom ska engagemanget vara högt, mätt i antal minuter som användarna tillbringar i appen, enligt en källa inom reklambranschen.
”Det är helt fantastiska resultat. Det vidimerar ju att det är en riktigt bra produkt som vi har tagit fram. Och återigen att den inte bara gynnar oss själva utan även allmänheten”, säger Robert Forss.
Läs även: Försvarsmakten lanserar träningsapp