Hoppa till innehållet

Så mycket kostade försvarets träningsapp

Försvarets egen tränings-app FMTK kostade över 10,5 Mkr att ta fram, enligt uppgift till Di Digital.

Försvarets träningsapp FMTK har kostat över 10 Mkr att utveckla.
Försvarets träningsapp FMTK har kostat över 10 Mkr att utveckla.Foto: Jens Lestrade/ TT

Det var för en dryg månad sedan som Försvarsmakten lanserade träningsappen FMTK. Den påkostade lanseringen backades upp av en omfattande reklamkampanj, främst i rekryteringssyfte. 

Projektet blev mycket omtalat och nådde vissa framgångar på nedladdningslistorna. Bara under dess första dag laddade mer än 10 000 användare ned appen, enligt Försvarsmakten.

Men satsningen har också kostat rejäla pengar. Totalkostnaden för projektet landade på 10,5 Mkr. I det räknas både utveckling, konceptarbete, strategi och lansering, från projektstarten för två år sedan till och med lanseringen i mars i år.

Vår bestämda uppfattning är att appen absolut är värd den här kostnaden

 

Själva utvecklingsarbetet för appen har kostat drygt 6,5 Mkr. Budgeten räknar inte in löpande utvecklingskostnader eller drift av appen.

Till utvecklingskostnaden kommer löpande investeringar i lanseringen av appen, i form av arvoden till byråer, medieköp och poddproduktion, på 13,7 Mkr. Det uppger tekniksajten Breakit

”Vår bestämda uppfattning är att appen absolut är värd den här kostnaden”, säger Robert Forss, marknadsansvarig på Försvarsmakten, som bekräftar att siffrorna stämmer.

"Förutom att ha stort värde i vår organisation är dessutom kampanjen en långsiktig sådan som lanserar en produkt som ska leva under en lång tid. Den har redan levererat långt över målsättningarna både vad det gäller internt och externt.”

Idag har tränings-appen laddats ned över 200 000 gånger. Det uppger reklambyrån BBH, som har varit en av underleverantörerna till FMTK-projektet, för Di Digital. Dessutom ska engagemanget vara högt, mätt i antal minuter som användarna tillbringar i appen, enligt en källa inom reklambranschen.

”Det är helt fantastiska resultat. Det vidimerar ju att det är en riktigt bra produkt som vi har tagit fram. Och återigen att den inte bara gynnar oss själva utan även allmänheten”, säger Robert Forss. 

Läs även: Försvarsmakten lanserar träningsapp

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera