Hoppa till innehållet

Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor

Förlusterna ökar för Spotify och redan nu har streamingjätten bokat upp tiotals miljarder kronor i utgifter de närmsta åren. Kontoret på 4 World Trade Center i New York utgör i sig en miljardpost, visar bokslutet.

En svart resultatrad blir allt mer avlägsen för musikjätten Spotify. I fjol ökade förlusterna med 133 procent till 5,3 miljarder kronor.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

Det som tyngde var framför allt ökade lånekostnader. Så sent som i mars 2016 tog bolaget ett lån 1 miljard dollar för att finansiera verksamheten.

För ett bolag som förbereder en börsnotering i närtid gäller det så klart att få ned kostnaderna.

Men en närmare läsning av årsredovisningen visar att Spotify under 2017 har skaffat sig ytterligare förpliktelser i form av miljardnotor som ska betalas de närmaste åren.

I början av året tecknade Spotify ett sjuttonårigt leasingavtal för ett kontor på 35 000 kvadratmeter på den minst sagt exklusiva adressen 4 World Trade Center på Manhattan i New York.

Läs mer: Spotify nyanställer i New York

Förvisso får bolaget i och med flytten 11 miljoner dollar, eller knappt 100 miljoner kronor, i hyresbidrag från delstaten New York.

Men sammanlagt ska man under de kommande 17 åren betala minst 480 miljoner euro, eller knappt 4,7 miljarder kronor, i hyra framgår det av årsredovisningen. 

Utslaget per år blir det drygt 275 miljoner kronor i hyra för Manhattan-kontoret.

Dessutom har musikjätten avsatt en remburs, eller ett ovillkorligt åtagande, på motsvarande drygt 250 miljoner kronor som säkerhet.

Utöver detta tillkommer det kostnader för att iordningsställa våningarna, skriver Spotify utan att gå in på detaljer.

Läs mer: Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor 

En annan miljardnota berör de mångåriga avtal med stora skivbolag och musikförläggare som Spotify har slutit. Det har gjorts ett stort nummer av detta och i affärspress har det beskrivits som en nyckelkomponent inför börsnoteringen.

Läs mer: Så påverkas du av Spotifys nya skivbolagsavtal

Det exakta innehållet i uppgörelserna har ännu inte framkommit men i årsredovisningen skriver Spotify åtminstone att de förbinder sig till royaltyutbetalningar på minst 2 miljarder euro, eller motsvarande knappt 20 miljarder kronor, under de kommande två åren.

I amerikansk media har det spekulerats kring att skälet till utbetalningarna skulle kunna vara att få bättre villkor för royalty framöver. De skulle alltså kunna leda till en förbättrad lönsamhet för det svenska musikbolaget.

Men de innebär också att Spotify redan har bokat upp stora utgifter under kommande år.

Kanske säger miljardposterna något om bolagets stora planer framöver. De rör ju själva kärnan i Spotifys affär.

Någonstans måste såklart de tusentals anställda sitta och musiken är råvaran som Spotify förädlar med sin plattform.

Nu måste Daniel Ek bara se till att få ännu bättre snurr på intäkterna än på kostnaderna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera