Hoppa till innehållet

Så mycket lägger Spotify på lobbying i USA

Spotify fortsätter att spendera miljonbelopp på lobbying i USA, enligt färska uppgifter.

Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensveckan Symposium i juni.
Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensveckan Symposium i juni.Foto: Joey Abrait

Mot slutet av juni höll den haussade amerikanska senatorn Elizabeth Warren ett brandtal mot det hon ansåg var monopolbildning av Apple, Amazon och Google.

Internetjättarna, som själva ställer branscher på ända, släpper inte fram uppstickare på sina egna marknader, menade den demokratiska politikern.

Samtidigt kablade en av åhörarna, Spotifys chefslobbyist i Washington, ut Elizabeth Warrens budskap på Twitter.

Senatorns kritik kan ses som ett resultat av Spotifys lobbyinsatser i USA. Under årets andra kvartal spenderade Spotify 2 miljoner kronor på att försöka påverka amerikanska politiker, enligt färska uppgifter från den amerikanska kongressen.

På ett drygt år har Spotify betalat omkring 10 miljoner kronor för lobbytjänster i USA. I Bryssel spenderade bolaget i fjol ytterligare 5 miljoner kronor med syfte att påverka beslutsfattare på EU-nivå, enligt en uppskattning från EU:s lobbyregister.

Spotify rekryterade i början av året Tom Manatos, en erfaren lobbyist i USA som har specialiserat sig på tech- och internetbranschen.

Frågorna Spotify prioriterar rör ”licensering, upphovsrätt, immaterialrätt och besläktade frågor inom musik- och teknikindustrin”, anger bolaget i sin rapportering till senaten. Det rör även frågor om konkurrens.

Läs mer: Apple föreslår nya regler – slår mot Spotify

Apple föreslog nyligen regeländringar för royaltyutbetalningar som skulle kunna höja Spotify och andra, konkurrerande musiktjänsters licensbetalningar till artister och skivbolag avsevärt.

Tidigare har Spotify beklagat sig över att Apple har förbjudit musiktjänsten att uppmana sina kunder att spara pengar genom att skaffa tjänsten utanför Apples appbutik. Detta enligt Spotifys kommunikationschef Jonathan Prince.

”Apple har länge använt sin kontroll över (sitt operativsystem) Ios för att hämma konkurrensen inom musik, vilket har höjt priserna hos Apples konkurrenter, och olämpligen förbjudit oss att berätta för våra kunder om lägre priser”, sade han i slutet av juni till sajten Recode.

Spotify lägger mindre på lobbying i USA än vad Apple gör. Apple spenderade i fjol 38 Mkr på området. Men den siffran gäller samtliga Apples verksamhetsområden, där Spotify-utmanaren Apple Music utgör endast en liten del.

I förhållande till omsättning avsätter Spotify omkring 20 gånger mer än Apple till lobbying.


Mer om Spotify:

Foto: Joey Abrait

Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”

Foto:

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera