Mot slutet av juni höll den haussade amerikanska senatorn Elizabeth Warren ett brandtal mot det hon ansåg var monopolbildning av Apple, Amazon och Google.
Internetjättarna, som själva ställer branscher på ända, släpper inte fram uppstickare på sina egna marknader, menade den demokratiska politikern.
Samtidigt kablade en av åhörarna, Spotifys chefslobbyist i Washington, ut Elizabeth Warrens budskap på Twitter.
Excited to watch @SenWarren speak about the problem of monopolies in the US. See it here too: https://t.co/WIAeuOUxTP @NewAmerica
— Tom Manatos (@TomManatos) June 29, 2016
Senatorns kritik kan ses som ett resultat av Spotifys lobbyinsatser i USA. Under årets andra kvartal spenderade Spotify 2 miljoner kronor på att försöka påverka amerikanska politiker, enligt färska uppgifter från den amerikanska kongressen.
På ett drygt år har Spotify betalat omkring 10 miljoner kronor för lobbytjänster i USA. I Bryssel spenderade bolaget i fjol ytterligare 5 miljoner kronor med syfte att påverka beslutsfattare på EU-nivå, enligt en uppskattning från EU:s lobbyregister.
Spotify rekryterade i början av året Tom Manatos, en erfaren lobbyist i USA som har specialiserat sig på tech- och internetbranschen.
Frågorna Spotify prioriterar rör ”licensering, upphovsrätt, immaterialrätt och besläktade frågor inom musik- och teknikindustrin”, anger bolaget i sin rapportering till senaten. Det rör även frågor om konkurrens.
Läs mer: Apple föreslår nya regler – slår mot Spotify
Apple föreslog nyligen regeländringar för royaltyutbetalningar som skulle kunna höja Spotify och andra, konkurrerande musiktjänsters licensbetalningar till artister och skivbolag avsevärt.
Tidigare har Spotify beklagat sig över att Apple har förbjudit musiktjänsten att uppmana sina kunder att spara pengar genom att skaffa tjänsten utanför Apples appbutik. Detta enligt Spotifys kommunikationschef Jonathan Prince.
This is what @Apple wants you to believe violates their rules. No offer, no purchase, no link to anywhere at all. pic.twitter.com/WzLDvWw2In
— jonathan prince (@jonathanmprince) July 1, 2016
”Apple har länge använt sin kontroll över (sitt operativsystem) Ios för att hämma konkurrensen inom musik, vilket har höjt priserna hos Apples konkurrenter, och olämpligen förbjudit oss att berätta för våra kunder om lägre priser”, sade han i slutet av juni till sajten Recode.
Spotify lägger mindre på lobbying i USA än vad Apple gör. Apple spenderade i fjol 38 Mkr på området. Men den siffran gäller samtliga Apples verksamhetsområden, där Spotify-utmanaren Apple Music utgör endast en liten del.
I förhållande till omsättning avsätter Spotify omkring 20 gånger mer än Apple till lobbying.
Mer om Spotify: