Hoppa till innehållet

Så mycket omsätter VR

Världsmarknaden för virtuell verklighet, VR, spås omsätta drygt 40 miljarder kronor bara i år. Tekniken väntas skaka om allt från spel- och utbildningssektorn till fastighets- och fordonsbranschen, enligt experterna.

Famlar efter ny miljardmarknad. En kvinna testar ett par VR-glasögon som använder en smartphone som både skärm och dator.
Famlar efter ny miljardmarknad. En kvinna testar ett par VR-glasögon som använder en smartphone som både skärm och dator.Foto: Markus Schreiber/AP

Virtual reality, VR, har sedan 90-talet gått från flummig ”futuregrej” till kommersiell verklighet.

Enligt undersökningsbolaget Superdata kommer branschen dra in drygt 40 miljarder kronor redan i år. Vidare spår investmentbanken Goldman Sachs att spel och applikationer för VR, och dess kusin AR, omsätter närmare 290 miljarder kronor 2025.

Jag tror VR får ett stort genomslag i hälsosektorn.

AR står för augmented reality, eller ”förstärkt verklighet” och går ut på att virtuella miljöer, eller hologram, blandas med det vanliga synfältet. Exempel på detta är Google Glass eller Microsofts splitternya Hololens.

En smak av framtidens AR. Microsofts bild av livet med en Hololens på huvudet.

Det närmaste året knyts dock hoppet till VR, eller närmare bestämt en uppsjö av billiga, mobilanpassade ”VR-glasögon”. Google var tidigt ute med sin budgetversion ”Cardboard” och i november lanserade Samsung sin ”Gear VR”-serie som kostar en dryg tusenlapp. Produkterna är billiga då de i princip är enkla cyklop, med inbyggda linser, som man stoppar in mobilen i. Det är därmed i grunden en smartphone som utgör både skärm och datorkraft i dessa VR-glasögon.

Den som vill ha något mer avancerat får vända sig till Oculus Rift, bolaget som Facebook köpte för 16 miljarder kronor 2014. För drygt 6.000 kronor kan man, sedan några veckor, köpa ett VR-paket med egna skärmar och datorkraft, samt sensorer och olika typer av handkontroller.

Läs mer: Facebook öppnar försäljningen av VR-headset

Massmarknaden är nära. Analysfirman Jupiter Research spår att tre miljoner VR-enheter säljs bara i år.

”VR-tekniken som utgår ifrån smarta mobiler blir viktigast nu i början. De stora genombrottet kommer nog i samband med ett nytt succéartat spel. I bästa fall kan VR-glasögon bli årets julklapp”, säger Robin Teigland, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.
Robin Teigland, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

Hon har forskat i 3D, VR och AR i flera år och är medförfattare till analogin ”The Immersive Internet” från 2013. Första steget för VR är spel, tror hon. Men redan inom några år spår Robin Teigland att VR kommer att skaka om en rad branscher.

”Jag tror VR och AR kan få ett stort genomslag i hälsosektorn. Man kan utveckla bra applikationer för både terapi och träning. Och kirurger kommer att genomföra virtuella operationer för att lära sig. Även företagens internutbildningar kommer att ske i virtuella 3d-miljöer. Mekaniker, ingenjörer och industridesigners kommer att lära sig bygga och reparera saker i VR”, säger hon.

Redan nu har svenska spelbolag som Starbreeze och Resolution Games utmärkt sig inom området. Inom fastighetsområdet har svenskgrundade Diakrit vuxit till ett bolag med 450 medarbetare i hela världen genom att hjälpa företag skapa 3d-visualiseringar av fastigheter.

Läs mer: Göran Persson säljer vr-bolaget Diakrit till Rupert Murdoch

Även SEB har byggt en app som erbjuder enkla virtuella lägenhetsvisningar i samarbete med mäklarforman Husmanhagberg. (I grunden bygger tekniken på att lägenhetsfotografen tar en bild med en 360 grader-kamera i varje rum.) Hittills har man lockat cirka 20.000 besökare till sina sex virtuella visningar.

Läs även: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

”Förhoppningsvis ska vi införa detta i alla lägenhetsannonser. Det underlättar för att få rätt kund på rätt visning”, säger Joel Lundgren, webbredaktör SEB digital banking.


Fyra nyanser av VR:

Google Cardboard

Ett VR-cyklop av kartong och plastlinser som fungerar med en smartphone.
Pris: 200 kronor i en nätbutik.

Samsungs Gear VR 2
VR-glasögon som utvecklats av Samsung i samarbete med Facebooks dotterbolag Oculus. Kompatibelt med de senaste Samsungtelefonerna. Används för 3D-spel, samt för att kolla på videos i 360-gradig sfärisk upplevelse.
Pris: Ca 1 300 kronor

Uppifrån och ner: Google Cardboard, Samsungs Gear VR 2, Microsofts Hololens och Oculus VR-paket (stora bilden).

Oculus Rift
Facebooks dotterbolag Oculus Rift säljer ett VR-headset vars ”glasögon” är utrustade med varsin skärm och kopplad till en kraftfull dator. Paketet består av ett VR-headset, en sensor, en särskild handkontroll samt en mer traditionell spelkontroll.
Pris: Ca 6 400 kronor.

Microsofts Hololens
Microsoft han nyligen lanserat ett utvecklingskit till sin ”mixed reality”-glasögon som blandar hologram med världen runt omkring. När konsumentversionen av dessa AR-glasögon kommer ut är ännu okänt.
Pris för utvecklingskit: Ca 25 000 kronor.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera