Hoppa till innehållet

Så mycket pengar brände Fishbrain i fjol

Det snabbväxande sociala nätverket Fishbrain plöjde ned över 23 miljoner kronor i utveckling och tillväxt i fjol, kan Di Digital avslöja. Siffrorna är helt enligt plan, enligt vd och grundare Johan Attby.

Johan Attby, Fishbrains vd och grundare
Johan Attby, Fishbrains vd och grundareFoto: Joey Abrait

Det sociala nätverket Fishbrain är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag. Sedan starten 2013 har bolaget lockat till sig över 90 Mkr i riskkapital från investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.

Grundaren Johan Attby har skapat en tjänst som idag används av över 1,5 miljoner fiskeintresserade världen, för att dela bilder och fisketips med varandra. 

Klart är att tjänstens snabba tillväxt kostar rejält med pengar. År 2015 redovisar Fishbrain en blygsam omsättning på 334 000 kronor och en samlad förlust på 22,8 Mkr. 

Bolagets kostnader, på drygt 23 Mkr, är mer än dubbelt så höga som året innan, då motsvarande siffra landade på 10,9 Mkr. Fishbrain hade vid årets slut drygt 55 Mkr kvar i kassan. 

Enligt Fishbrains grundare och vd Johan Attby är resultatet helt i linje med bolagets långsiktiga plan. Merparten av kostnaderna har gått till personal, utveckling och marknadsföring av Fishbrain-appen, säger han. Bolaget har idag ett drygt 20-tal anställda. 

“Vi följer vår plan. Nu har vi ett bra team på plats. Nu gäller det att exekvera”, säger han.

För ett par månader sedan lanserade Fishbrain sin första premiumtjänst för betalande användare, vilket Di Digital tidigare rapporterat om. Premiumversionen av appen kostar ungefär 50 kronor i månaden och ger bland annat användaren Fishbrains såkallade Big Fish Forecast, en prognos om vilka tider som är bäst för den som vill fånga fiskar av en viss art. Prognosen bygger på data från Fishbrains användare i kombination med maskininlärning.

Intäkterna under 2015 kommer i huvudsak från olika pilottester som Fishbrain gjort tillsammans med Apple och Google. 

Det gäller att bevisa affären nu.

Bolagets premiumtjänst har nu funnits ute i drygt tre månader, men Johan Attby vill ännu inte avslöja några resultat. 

“Jag vill inte gå ut med siffror riktigt än. Det kommer jag bara få äta upp om det ser annorlunda ut längre fram. Men resultaten vi har är väldigt lovande”, säger han. 

“Man gör ett väldigt bra jobb om man kan konvertera 10 procent av den aktiva användarbasen till betalande användare. Vi är inte riktigt där än, men det går åt rätt håll”, fortsätter han. 

Med dagens användarunderlag skulle en konverteringsgrad på 10 procent innebära 150 000 betalande användare, eller intäkter på minst 90 Mkr om året.

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om riskkapitalets minskade riskaptit, och om hur investerarnas nu ställer betydligt högre krav på fungerande affärsmodeller än tidigare. 

Flera startupbolag, bland andra telefonboksappen Truecaller, arbetar nu hårt för att ställa om sina verksamheter mot lönsamhet snarare än aggressiv tillväxt.  

Johan Attby håller med om att investerarnas krav har skruvats upp under det senaste året. Stadiga intäktsströmmar från användarna kommer vara avgörande inför Fishbrains nästa kapitalanskaffning, säger han. 

Han räknar med att Fishbrain kommer behöva ta in nytt riskkapital vid mitten av 2017, det vill säga om drygt ett år. 

“Det gäller att bevisa affären nu. Jag tror det skulle vara svårt för oss att få in mer pengar bara på användartillväxt”, säger han.

Mer om Fishbrain i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/nedatrundorochnedlaggningar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera