Hoppa till innehållet

Miljonregn över Paradox-ägarna

När Spelbolaget Paradox börsnoterades under tisdagsmorgonen steg aktien med över 30 procent. Värdet på vd:ns aktier ökade därmed med över 300 miljoner kronor i den tidiga handeln.

Paradox jublar vid börsnoteringen när vd:n Fredrik Wester (tv) ringer i klockan med finanschefen Andras Vajlok.
Paradox jublar vid börsnoteringen när vd:n Fredrik Wester (tv) ringer i klockan med finanschefen Andras Vajlok.Foto: Christian Gustavsson

Inför börsintroduktionen för spelbolaget Paradox hade teckningskursen satts till 33 kronor per aktie. Med den kursen värderades bolaget till närmare 3,5 miljarder kronor. En kort tid efter att aktien hade börjat handlas på First North hade aktiekursen stigit till närmare 45 kronor. Värderingen av bolaget var då 4,5 miljarder kronor. 

Läs även: Superstart för Paradox i börsdebuten

Paradox storägare, vd:n Fredrik Wester, som äger en tredjedel av bolaget såg en ökning av sitt aktievärde med 338 miljoner kronor, från 1,16 miljarder kronor till 1,5 miljarder kronor. 

Värdet på investmentbolaget Spiltans aktier, som äger 30 procent av Paradox, ökade 310 Mkr i den tidiga handeln.

Även kinesiska Tencent, som äger 5 procent av bolaget, och Swedbank Robur, med sina 1,7 procent, kunde se värdet på sitt aktieinnehav öka med miljonbelopp.


Läs mer: Paradox planerar att ta steget in i Kina

Kinesiska internetjätten Tencent har tecknat aktier i svenska Paradox inför spelbolagets börsnotering. Med det nya partnerskapet öppnas dörren till marknaden i Kina.

Läs mer: Paradox varnar börsen inför noteringen


Paradox Interactive släppte en halvdan kvartalsrapport inför sin börsnotering. Syftet var att utbilda marknaden. ”Vi ville tala om att det är såhär det kommer att se ut”, säger vd:n Fredrik Wester.

Läs även: High score för svenska spelbolag


Sveriges spelutvecklare kan glädjas åt sällan skådad lönsamhet. I fjol drog de största utvecklarna in sammanlagt 25 miljarder kronor – varav 7 miljarder i vinst.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera