Hoppa till innehållet

”Så når du framgång i Kinas tech-industri”

I senaste avsnittet av Den Digitala Draken ger programledarna praktiska råd om hur man driver startupbolag i Kina. Programledaren Jacob Lovén listar tre konkreta råd till den som funderar på att ta steget.

Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild
Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild

I det senaste avsnittet av Den Digitala Draken hyllar vi våra lyssnare genom att ta vi upp några av de hundratals frågor som har strömmat in de senaste månaderna. Vilken roll spelar den Kinesiska staten? Hur använder Alibaba konsumtionsdata för att expandera? Vad händer i Kina inom VR och AR? Var och en av dessa frågor skulle lätt kunna bli ett helt avsnitt och hålla oss upptagna med research i månader, men låt oss ta en sak i sänder.

Lyssna på senaste avsnittet nu direkt på Itunes.

Ett ämne som vi ofta får frågor kring är klimatet för startups och hur det har påverkats av marknadens massiva storlek. Området är lika komplext som intressant eftersom vi själva har ställt samma frågor till entreprenörer i Kina och fått höra lika många fördelar som nackdelar. En många gånger större marknad skapar en ny form av stress för de som driver en startup.

Bolagen i Kina är formade i ett av de mest extrema företagsklimaten på jorden.

Vi vill dela med oss av några exempel på de mindre uppenbara effekterna för dig som planerar att starta något i Kina.

1. En helt ny nivå på stress från konkurrensen

De klassiska startup-principerna såsom “Jämför inte med andra” och “var inte hemlighetsfull med din produkt” må vara relevanta i Sverige men är inte alls lika tillämpbara på den kinesiska marknaden, just på grund av dess storlek. Bolagen i Kina är nämligen formade i ett av de mest extrema företagsklimaten på jorden där varken time-to-market, kontraktsbrott eller varumärkesintrång är hinder.

Som enskild entreprenör får man därför räkna med att ständigt tvingas vara på sin vakt från aktörer som inte tvekar att kopiera ens idé eller produkt samma ögonblick som man får minsta framgång.

2. Många människor resulterar i stora ekosystem

I en marknad som Sverige är det relativt enkelt att få en övergripande bild av en bransch, ekosystemet och dess aktörer. Det finns alltid någon som känner någon som kan ge dig tips eller ge dig rätt introduktioner och även en miljonstad som Stockholm känns hyfsat okomplicerad på den fronten.

Men när det kommer till städer som till exempel Shanghai eller Peking med 25-30 miljoner invånare så ökar komplexiteten för den som vill få överblick. Att till exempel hitta en mentor eller rätt partnerskap kan därför bli en överväldigande utmaning.

3. Pragmatism ersätter förspelet

Faktorerna ovan har skapat en effektivisering i systemet och frasen “Vi borde samarbeta…” har en annan, mer bokstavlig betydelse än den vi är vana vid i Sverige. Medan vi har lyxen att ta de där många luncherna, känna in och nå konsensus innan vi tar steget att samarbeta så har dessa ritualer i stort sett rensats ut på Kinas startup-scen till förmån för allas behov av att tidsoptimera. Funkar samarbetet är alla glada och funkar det inte går man vidare, helt enkelt.

Hela avsnittet där vi svarar på lyssnarfrågor finner du på Itunes eller i spelaren nedan.

Jacob Lovén

Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera