Hoppa till innehållet

Så planerar Spotify att spionera på dig

Spotify har precis ändrat sin sekretesspolicy. Från och med nu får musiktjänsten rätt att samla in såväl dina kontakter som dina mobilbilder.

Spotify har uppdaterat sin sekretesspolicy, rejält.
Spotify har uppdaterat sin sekretesspolicy, rejält.

Affärsmagasinet Forbes uppmärksammade under torsdagen Spotifys uppdaterade sekretessavtal. Enligt avtalet gäller det från den 19 augusti, alltså i går.

Det nya sekretessavtalet ger Spotify rätt att samla in mängder av information från din telefon. Om du springer, eller går, var du är, vad du har för bilder och vilka kontakter du har i telefonen. Dessutom får Spotify rätt att dela informationen vidare till andra företag.

"Med din tillåtelse kan vi samla in information som lagrats på din mobila enhet, så som kontakter, foton eller mediefiler. Lokal lagstiftning kan kräva att du söker samtycke för att kunna dela dina kontakters information med Spotify, som kan komma att använda informationen för ändamål som framgår av sekretesspolicyn", skriver Spotify.

Läs mer: Daniel Ek om Apple Music: "Man måste inte vara nummer ett"

Samtidigt skriver Spotify i avtalet att det ger dem rätt att ta del av ytterligare information om dig som samlas in av andra företag.

"Vi får också ta emot information om dig från våra partners som vi använder för att personalisera din upplevelse av Spotify, för att mäta annonskvalitet och hur du reagerar på annonser för att hitta annonser som är mer relevanta för dig", skriver Spotify. 

Dessutom ger policyn Spotify möjlighet att samla in röstkommandon som du ger till telefonen samt tid och datum för sökningar i tjänsten. 

Enligt Forbes verkar policyn inte göra skillnad på betalande eller gratisanvändare. Samtliga användare ser ut att omfattas av den nya policyn.

Uppdatering 21/8: Spotifys nordiska pr-chef Malin Cumzelius svarar via mejl att:

”Den data som samlas in hjälper oss helt enkelt att skräddarsy förbättrade upplevelser för våra användare och bygga nya, personliga produkter för framtiden. Bland de senaste nya funktionerna finns Spotify Running som matchar din musiks BPM med takten i din löpning, och den nya Discover Weekly-funktion, som veckovis väljer ut en spellista baserat på din musiksmak."

Läs mer: Vad tycker du om Apple Music? Spotify undrar.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera