Hoppa till innehållet

Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda

På den omtalade jobbsajten Glassdoor får företag betyg av nuvarande och tidigare anställda. Och när det råder brist på kompetent techpersonal blir omdömena viktiga. Bland företagen som finns listade finns svenska Klarna, Spotify och Dice. 

Jobbsajten Glassdoor låter medarbetare betygsätta företagen.
Jobbsajten Glassdoor låter medarbetare betygsätta företagen.

Att företag kollar upp personer de planerar att anställa ses som en självklarhet. Men nu har även sökande möjlighet att enkelt få referenser på företagen. Jobbtjänsten Glassdoor växer i betydelse när företag och sökande matchas och webbtjänsten uppger att den nu har över 30 miljoner medlemmar i över 190 länder.

Till skillnad från exempelvis LinkedIn och Monster så erbjuder Glassdoor en utvärderingstjänst av företagen. Genom att låta privatpersoner skriva recensioner om hur det är eller var att arbeta på ett visst företag så kan den arbetssökande skaffa sig en bild av om arbetsgivaren är attraktiv eller ej. 

Bland de svenska techbolagen som finns med på Glassdoor varierar betygen. King, Dice och Spotify får alla en fyra eller mer i genomsnittsbetyg, medan Klarna får klara sig med 3,4. Klarna, med sammanlagt 85 omdömen – de flesta anonyma – har bland annat fått kritik för en "sexistisk arbetsmiljö". 

”Quite immature work place. Not family friendly. You better dont have a private life to take care of or kids. Sexist environment”, skriver en anonym person som gav Klarna 1 av 5 i betyg.

Klarnas sida på Glassdoor.com

En annan anställd beskriver Klarna som en arbetsplats med en omogen kultur:

”There are very helpful and competent colleagues, but only if you 'fit in'. Many different kinds of social problems are present in the working environment, starting from occupational sexism to social fragmentation, exclusion and polarization. There is no concept of political correctness as microaggressions are the norm.” 

Även om omdömena ligger öppna för allmänheten att ta del av ger Glassdoor företagen möjligheten att kommentera inläggen, vilket Klarna har gjort i ovan nämnda fall

”Vi har nolltolerans mot alla former av diskriminering. Sexism ska och får inte förekomma. Vi är övertygade om att jämställdhet och mångfald är avgörande för företags framgång. Vi har idag över 40 procent kvinnliga medarbetare och på chefsnivå är 30 procent kvinnor. Vi är inte nöjda, men vi är en bra bit på väg och jobbar hela tiden på att bli bättre”, säger Klarnas HR-chef Malcolm Kemp i ett meddelande till Di Digital. 

Endast 57 procent av de som har lämnat ett omdöme på Glassdoor om Klarna skulle rekommendera företaget som en framtida arbetsgivare. Malcolm Kemp tar kritiken på stort allvar men menar att bilden som ges inte är en bild han känner igen. 

”Vi har växt otroligt snabbt de senaste åren och det innebär också snabb förändring i hur organisationen ser ut. Samtidigt visar vår medarbetarundersökning från förra året, som mäter viljan att rekommendera Klarna som arbetsgivare, att vi ligger på 25 jämfört med ett industribenchmark på 7”, skriver han.

I motsats till Klarna rekommenderar 91 procent Spotify som arbetsgivare. Spotify får ett genomsnittligt betyg på 4,0 men inte bara rosor av anställda.

Spotifys kontor

”Great people, fantastic company culture and love the product! Limited upward mobility and career progression. Spotify is in an awkward 'growth' stage where it has too many employees and is trying to figure out how to operate effectively, flush out its strategy and utilize everyone it's hired" uppger en före detta anställd som gav Spotify en fyra i betyg.

Spotifys HR-chef Katarina Berg säger att Spotify tar alla inlägg om företaget på största allvar, då de är skrivna av företagets medarbetare och visar på områden där företaget kan förbättra sig.

Glassdoor har vuxit från att ha haft 250 utvärderade företag på sajten vid lanseringen 2008 till över 400 000 företag i dag. Glassdoors största marknad är USA men företaget satsar nu på Europa och lanserade den här månaden en franskspråkig plattform i Schweiz, Belgien och Frankrike.

Och även om Glassdoor inte har fått stort genomslag i Norden än så kommer det inte dröja länge innan konceptet kommer hit, tror Katarina Berg.

”Glassdoor är viktigt i USA och min gissning är att det bara är tidsfråga innan den eller en liknande sajt är framträdande i Sverige också”, säger hon.


Här är ett urval av svenska teknik- och internetbolag som är listade på Glassdoor:

  • Klarna: betyg 3,4 baserat på 85 omdömen  
    57 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Spotify: betyg 4,0 baserat på 89 omdömen
    91 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Ericsson - Worldwide: betyg 3,6 baserat på 3,400 omdömen
    76 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Sony Ericsson Mobile: betyg 3,4 baserat på 169 omdömen
    68 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän.  
  • Skype: betyg 3,3 baserat på 92 omdömen
    62 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän.  
  • Dice: betyg 4,2 baserat på 10 omdömen
    92 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • King: betyg 4,0 - baserat på 47 omdömen
    91 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Tele2: betyg 3,6 baserat på 24 omdömen
    72 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Telenor: betyg 3,8 baserat på 73 omdömen
    77 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Netlight: betyg 4,7 baserat på 28 omdömen
    94 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • HiQ: betyg 4,4 baserat på 28 omdömen
    100 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Izettle: betyg 3,9 baserat på 6 omdömen
    83 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 

Källa: Glassdoor.com


Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera