Hoppa till innehållet

Så rik blir han på Smart Eyes börsdebut

Det blev en succénotering för ögonstyrningsbolaget Smart Eye då aktien rusade med nästan 40 procent. Samtidigt blev bolagets ägare och vd Martin Krantz en mycket rikare man och värdet på hans aktier ökade med över 10 miljoner kronor.

Smart Eyes vd Martin Krantz.
Smart Eyes vd Martin Krantz.Bild: Smart Eye

På onsdagen noterades ögonstyrningsbolaget Smart Eye på Stockholmsbörsens First North-lista. Noteringen blev en succé. Teckningskursen var satt till 46 kronor och aktien har vid lunchtid på onsdagen rusat med nästan 40 procent till 63 kronor.

”Det är jättekul. Det var en rejäl skjuts uppåt som aktien fick”, säger Martin Krantz, vd på Smart Eye.

Läs mer: Ögonstyrningsbolaget går mot börsen

Tack vare börsnoteringen har Martin Krantz också blivit en rikare man. Han äger 830 000 aktier, motsvarande strax över 8 procent av bolaget, och värdet på hans aktier ökat med över 10 miljoner kronor jämfört med teckningskursen.

I samband noteringen genomförde Smart Eye en nyemission och då tecknade Martin Krantz sig för 100 000 nya aktier.

Smart Eye har utvecklat en teknik som med hjälp av kameror placerade på exempelvis instrumentbrädan i en bil analyserar förarens ögonrörelser. Bolaget grundades 1999 av Martin Krantz och hans pappa Mats Krantz.

”Det har varit en lång resa”, kommenterar vd:n Martin Krantz.

Läs mer: Tobii ökar insatsen inom spel, VR och självkörande bilar

Smart Eye har överlevt två krascher då många små bolag i techbranschen strök med: IT-bubblan i början av 2000-talet och finanskrisen 2008.

”Vi utvecklade tidigt system som användes av forskare, redan 2001 började vi sälja sådana system, och det är det som vi har levt på under de här åren”, säger Martin Krantz.

Pengarna som Smart Eye får in vid noteringen ska användas till investeringar i marknadsföring, försäljning och teknik. Han berättar att det är först under de senaste tre åren som bolagets affärer inom fordonsindustrin tagit fart.

”Att fordonsindustrin tagit sådan fart är det stora skälet till att vi gör den här börsintroduktionen så att vi kan få in pengar och satsa.”

Läs mer: Streamingbolaget går till börsen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera