Hoppa till innehållet

Så rustar Northzone för sämre tider

Riskkapitalbolaget Northzone har navigerat igenom så väl it-kraschen som finanskrisen. Nu skakar börsen igen. 

"Det gäller att aldrig vara fullinvesterad", säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Hans Otterling, partner på Northzone.
Hans Otterling, partner på Northzone.Foto: Jesper Frisk

De amerikanska teknikaktierna har åkt berg-och-dalbana den senaste månaden. Twitter och Alibaba har fallit under sina noteringskurser. Bolag som låneplattformen Lending Club har sett sitt marknadsvärde halveras i år. 

"Det har varit en väckarklocka", säger Hans Otterling, partner på Northzone om börsturbulensen.

Än så länge är det dock högtryck på privatmarknaden. Men, som man brukar säga i aktiesammannhang; aktörerna dansar nära utgången.

Hans Otterling är övertygad om att det inte finns någon tech-bubbla idag. Accelererande teknikutveckling och makrotrender gynnar digitala bolag och skapar nya möjligheter.

"Däremot är frågan är om vi är i en värderingsbubbla. Det finns en uppenbar risk att förhoppningarna, precis som år 2000, springer iväg. Bolag som egentligen borde bevisa sig mer får en skyhög värdering för tidigt", säger han. 

Vad är det som får värderingarna att springa iväg?

"Det finns några bolag som Facebook och Google som bevisat sig. Många investerarare såg det, att det verkligen exploderade. Men som vanligt när mycket kapital söker sig till den här miljön, på grund av låga räntor, så kan det bli lite för många bolag som får lite för mycket pengar för att kunna försvara sina värderingar."

Hur kan man skilja de övervärderade bolagen från resten?

"I alla våra större investeringar så finns det en bevisad affärsmodell, återkommande kunder och intäkter. Det finns bolag som värderas högt utan att ha det." 

Northzone har lyckats väl både i goda och i dåliga tider. Vad är det som gör att ni lyckats?

"Det är tre faktorer tror vi. Det ena är att vi är ett stort investeringsteam där hälften är tidigare managementkonsulter och hälften är tidigare entreprenörer. Tillsammans har vi bred erfarenhet och ett väldigt bra nätverk. Det andra är att vi har kontor på många ställen och agerar lokalt. Vi sitter inte och väntar på månadsrapporter, vi är ute hos entreprenörerna. Sen har vi alltid varit duktiga på portföljförvaltning."

Hur då?

"Vi har ett par regler. En sådan sak är att vi inte får få slut på pengar. Jag tror att det var ett klassiskt misstag som gjordes år 2000. Många fonder investerade slut på pengar och sen när bolagen behövde mer pengar så satt man där och fick se sina innehav bli utspädda. Vi har hela tiden kunnat vara med och finansiera våra bolag."

Gör ni något för att förbereda er på en sämre marknad? 

"Det vi alltid gör är att om entreprenören kommer med en prognos så multiplicerar vi den med 0,5 eller 0,3. Det är jättebra att entreprenörerna har höga mål men vi räknar med att det inte alltid går så bra som de tror."

Hur skulle en nedgång se ut i dag jämfört med tidigare? 

"Vi skulle inte få en krasch. Skillnaden den här gången jämfört med år 2000 är att bolagen då var noterade. Nu är de flesta bolagen privatägda och transparensen är mycket mindre. Om det sker en justering nu så kommer den att drabba färre och märkas mindre. Det blir inte samma effekt på börsen eller konjunkturen."

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera