Hoppa till innehållet

Så ska Apples svenska glastempel se ut

Apple hoppas bygga ett skimrande glaspalats mitt framför fontänen i Kungsträdgården i Stockholm. Under fredagen visade man upp sina arkitektplaner i en monter i Kulturhuset.

Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa, visar upp planerna vid premiären av Apples monter i Kulturhuset.
Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa, visar upp planerna vid premiären av Apples monter i Kulturhuset.Foto: Jonas Leijonhufvud

Mängder med journalister och bloggare var på plats när Apple invigde sin monter i Kulturhuset under fredagen. Bakom de ovala väggarna döljer sig arkitektbilder och modeller av en glasbyggnad som är tänkt att ersätta restaurang TGI Friday’s i Kungsträdgården.

”Stockholm är en fantastiskt innovativ stad och det perfekta läget för vår första flaggskeppsbutik i Skandinavien”, säger Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa.

Byggnaden, med väggar av sten och glas, har designats av Apple tillsammans med arkitektfirman Foster + Partners. Tanken är att byggnaden ska kännas som en naturlig del av Kungsträdgården, varför man även lagt till trappor som sträcker sig ner mot parkens berömda fontän omgiven av körsbärsträd.

Med denna butik kommer Apple ha circa 500 anställda i Sverige.

“Stenväggarna ska spegla soliditeten i Stockholms historiska byggnader, medan paviljongens tak erbjuder en tunn, len och behagligt böjd linje med ett lokalt träslag”, sa Wendy Beckman under sin dragning.

Från Apples monter i Kulturhuset. Arkitektbild på hur butiken ska se ut från insidan med utsikt mot Kungsträdgården.

Hon lyfte även fram andra säljargument som att:

  • Sittplatserna utanför butiken ska vara tillgängliga för Stockholmarna 24 timmar om dygnet.
  • Butiken ska leva upp till svensk standard för hållbarhet och drivas av miljövänlig el.
  • Hälften av butiksytan ska användas för att hålla gratis workshops, ett koncept som i fjol lockade en miljoner personer vid Apples butiker runt om i världen.
  • Apple ska även erbjuda aktiviteter för skolungdomar, bland annat ett kollo, ett “summer camp”, där barn får ägna tre dagar åt att vara kreativa och skapa en film med eget soundtrack.

Men det kan dröja många år innan Apple slår upp glasdörrarna i Stockholm. Om planerna ens blir av. Än så länge har planen inte fått tummen upp från Stockholms Stad. Fredagens presentation bör därför ses som Apples försök att få folket på sin sida.

Från Apples monter i Kulturhuset. Arkitektmodell på hur butiken ska se ut. Utsikt mot Hamngatan.

Wendy Beckman hoppas att Stockholmsborna ska se Apple som en viktigare kulturbärare än restaurang TGI Friday’s, som alltså måste rivas för att planerna ska bli av. Bland annat lyfte hon i sin dragning fram att Apple och dess operativsystem Ios bidragit till att skapa kring 54.000 arbetstillfällen i Sverige

“Med denna butik kommer Apple ha circa 500 anställda i Sverige”, säger hon.

Apple har idag 112 butiker i Europa och 474 I hela världen. I Sverige har man tre egna butiker: en i Täby Centrum, en i Väla i Helsingborg och en i Emporia i Malmö.

Montern i Kulturhuset är öppen för allmänheten fram till den 5 mars. Besökare är välkomna att mejla sina synpunkter till Apple och Stockholms stad från Ipad-plattor direkt i montern.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera