Hoppa till innehållet

Så ska Bebee störta Facebook: "Vårt koncept är briljant"

Om fem år ska spanska Bebee vara världens största sociala nätverk. Det är grundaren och vd:n Javier Camáras huvudsakliga mål.

Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.
Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.Bild: Pressfoto

Detta är den femte delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Intervjuerna sker på varje enskild plattform. Läs del 1, del 2, del 3 och del 4.


Nätverket Bebee har bara drygt 18 månader på nacken, men redan över 11 miljoner användare och 70 anställda på två kontor – ett i Madrid och ett i New York. Under december räknar de med att öppna en filial i Silicon Valley.

Så pass starka siffror brukar vittna om en ”killer app”, en snillrik tjänst eller funktion som inte står att finna någon annanstans. Men så är inte riktigt fallet med Bebee.

Konceptet påminner i mångt och mycket om främsta konkurrenten Linkedin: båda är yrkesnätverk som kräver inloggning. Båda har ett Facebook-inspirerat nyhetsflöde. Och båda ger användaren möjligheten att dels ange utbildning och yrkeserfarenhet, dels att ansluta sig till olika grupper inom nätverket.

Skillnaden är enligt Javier Cámara, vd och grundare, att Bebee har ”både tjänstemän och arbetare” i sitt community, erbjuder ett nyhetsflöde ”baserat på dina intressen”, och enbart öppna grupper – inga stängda.

Skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant.

”Bebee ger dig alla verktyg du behöver för att bygga ett kontaktnät som yrkesperson, och vi kommer att förbättra alla våra funktioner, som direktmeddelanden och videokonferenser. Vi är övertygade om att personliga intressen och hobbyer öppnar långt fler affärsmöjligheter”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

En av dessa funktioner är den nyligen lanserade tjänsten ”Live Buzz”. Enkelt uttryckt är det Bebees motsvarighet till Facebook Live, men har en fördröjning på ett par minuter och stöder i dagsläget inte kommentarer eller reaktioner under pågående livesändning.

De begränsningarna är lite av ett gissel under Di Digitals liveintervju med Javier Cámara. Enda sättet att lösa det på är att publicera frågorna i en separat artikel som sedan läses upp av en medarbetare och därefter besvaras av Javier Cámara. Intervjun delas upp i två delar, eftersom ”Producer”-artikeln måste uppdateras med följdfrågor efter den första liverundan. 

Foto:

Både ”Producer” och ”Live Buzz” lider av diverse barnsjukdomar. Till exempel går det till en början inte att publicera min artikel med frågor eftersom å:et i mitt efternamn inte transformerats när jag registrerat mitt konto, vilket innebär att artikeln får en felaktig permalänk och därför returnerar ett 404-meddelande. Det slutar med att jag måste ändra permalänken manuellt och publicera artikeln på nytt.

”Live Buzz” lider i sin tur av hicka under sändningen, och själva tv-spelaren lämnar en del övrigt att önska. Det är till exempel lite sådär med precisionen när man spolar i videoklipp efter avslutad livesändning, och ibland fryser bilden. Att mobilappen är långsam och webbsajten plottrig gör förstås inte saken bättre.

LÄS MER: Instagram-utmanaren Steller: ”Svaghet att ligga ett steg före”

Den primitiva kommentarsfunktionen kan inte hantera flera nivåer av kommentarer, vilket innebär att konversationsträden inte har några grenar.

Så om nu Bebee inte har någon unik funktion, vad är plattformens egentliga styrka?

Foto:

”Bebee är ett briljant koncept i sin helhet. Vi släpper visserligen nya unika funktioner och verktyg i vår nästa release, men skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant”, svarar Javier Cámara. 

Men varför ska man välja Bebee i stället för Linkedin?

”Det handlar inte om att välja Bebee eller Linkedin, det handlar inte om vilken som är bättre. De skiljer sig från varandra. Linkedin är en framgångsrik katalog där folk försöker hitta jobb eller sälja saker, medan Bebee handlar om förbindelser genom passioner. Den huvudsakliga skillnaden är att Bebee är professionell och personlig. Och vi har både tjänstemän och arbetare på vår plattform. Men Bebee kommer inte att ersätta några sociala nätverk.”

Vad gör ni för att förbättra plattformen?

”Faktum är att vi släpper en helt ny plattform i januari. Förhoppningsvis kommer den att vara lika snabb som jamaicanska sprinters.”

Intäktsstrategin är enkel, enligt Javier: annonser ska få Bebee att växa. Det är i grund och botten ”en enkel Facebook-affärsmodell”, menar han. 

Fast det är ju inte särskilt lätt att ta upp fighten om annonspengar med jättar som Facebook och Google. Hur ska ni slå dem? Har ni andra intäktsstrategier, som exempelvis en betalversion av plattformen?

”Vi tror bara på annonsmodellen. Vi har över 18 års erfarenhet av annonsindustrin och vi tror inte att en betalversion är rätt väg att gå för Bebee. Det är därför en Linkedin-användare är värd ungefär 60 dollar, medan en Facebook-användare är värd 198 dollar. Vår chans är att driva intäkter genom annonser. Om du skapar barriärer för användarna så är resultatet att du får 25 procent färre aktiva användare i månaden.”

Sociala medier har ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.

Bebees koncept må vara unikt eller inte, men stödet för plattformen är stort bland de egna användarna. Det märks inte minst av att de intervjurelaterade ”buzzes” (Bebees motsvarighet till statusuppdateringar) jag lägger upp genererar tusentals sidvisningar och en stor mängd kommentarer och likes, trots att jag har blott 60 följare. Bebees arbetarbin är en passionerad skara nätverkare, helt enkelt.

Hur ser landskapet för sociala medier ut om fem år?

”Förhoppningsvis är Bebee en toppspelare. Jag tror att Bebee och Facebook kommer vara de högst värderade i framtiden. Och jag förväntar mig mer relevans. I dagsläget har sociala medier ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera