Hoppa till innehållet

Så ska Bygghemma-grundaren få till nästa miljardaffär

Patrik Rees nya investeringsbolag är på god väg att bygga en portfölj av e-handelsbolag med sammanlagt 1 miljard kronor i omsättning. Nu gör man sin fjärde investering.

Bygghemma-grundaren Patrik Rees har bildat E-Businnes Partner.
Bygghemma-grundaren Patrik Rees har bildat E-Businnes Partner.

När e-handelsjätten Bygghemma såldes till Nordstjernan 2014 stannade bolagets ledning kvar för att fortsätta driva företaget. Men den ena grundaren Patrik Rees, finanschefen Nils-Olof Lindersson och sälj- och marknadschefen Ola Svensson lämnade bolaget.

Patrik Rees kammade enligt Di:s uppskattning in mellan 100 och 140 Mkr när Bygghemma såldes för upp till 900 Mkr.

I tysthet har trion byggt upp en ny verksamhet, E-Business Partner, som ska investera i och coacha e-handelsbolag. Målet är att inom tre år ha en portfölj som omsätter 1 miljard kronor.

”Förstainvesteringarna ligger på under 5 miljoner kronor. När saker går åt rätt håll och bolagen följer vår roadmap så fyller vi på kassan”‚ säger Patrik Rees.

Till årsskiftet ska bolaget ha investerat sammanlagt 50 Mkr i fyra bolag: Snusbolaget, Bole.se, Stor & Liten och Proteinbolaget.

E-handelsveteranerna går in med såväl tid och kapital i varje bolag för att lotsa dem på vägen mot en högre omsättning.

Läs mer: Per Schlingmann blir e-handlare – ska sälja veganmat på nätet

Investeringen i Proteinbolaget, som säljer kosttillskott på nätet, omfattar 5 Mkr – men då räknas även den tid som E-Business Partner åtar sig att lägga ner på att hjälpa företaget att växa.

Foto:

Mårten Åkeson (tv) och Adam Gillberg har grundat Proteinbolaget.

”Proteinbolaget omsätter 12 miljoner kronor. Nu tar vi det därifrån och uppåt. Vi räknar med att dubblera omsättningen de närmaste åren, och vi ska ha lönsam tillväxt”‚ säger Patrik Rees.

Han menar att svenska e-handlare visserligen verkar på en mogen marknad, men att de ändå har en hel del att lära.

”Ta bara mejlskick. Man ökar intensiteten och mejlbombar kunden med likadana erbjudanden till allt och alla. E-handeln har oerhört mycket mer att bevisa.”

I år omsätter E-Business Partners bolag över 350 miljoner kronor, enligt Patrik Rees. Målet är att portföljen inom tre år nå en omsättning på 1 miljard kronor.

”Det bolagen egentligen behöver är bollplank och mentorer i kombination med kapital för att ta dem vidare och dels göra rätt saker – men framförallt undvika fel saker.”

Läs mer: Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera