Hoppa till innehållet

Så ska du kunna visa upp din fångst

Att kunna visa upp sin fångst med hjälp av video har varit högst upp på önskelistan bland användarna i fiskeappen Fishbrain. Nu går bolaget sina användare till mötes och lanserar en ny videotjänst.

Fishbrains vd och medgrundare Johan Attby.
Fishbrains vd och medgrundare Johan Attby.Foto: Joey Abrait

Fishbrain har sedan starten lockat till sig tre miljoner användare, varav de flesta i USA. Bolaget har också håvat in drygt 90 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Northzone, GP Bullhound och Industrifonden. Nyligen kunde Di Digital berätta att appen, som är ett socialt nätverk för fiskare, ska lanseras i Brasilien, ett av de största fiskeländerna med över 25 miljoner fiskare.

Nu lanserar Fishbrain en ny tjänst: möjlighet för användarna att filma och lägga upp fiskevideos i appen. Sedan tidigare finns möjligheten att fota och lägga upp bilder i appen.

”Fiskare har mycket fiskevideos och det här har varit en av våra mest önskade saker”, säger Fishbrains vd och medgrundare Johan Attby.

Läs mer: Fishbrain expanderar – Brasilien nästa

Han pekar på att det finns nästan 18 miljoner fiskevideos på Youtube och att fiske lämpar sig väl som rörligt innehåll.

”Det är mycket action i fiske. Det vi gör med vår nya tjänst är att vi höjer ribban. I filmerna kan man tagga sin plats, avslöja beta och liknande. Den här informationen kan sedan andra fiskare ta del av”, säger Johan Attby.

Han berättar också att satsningen i Brasilien går enligt plan. Tidigare har Fishbrain uppgett för Di Digital att bolaget fick 100 000 användare i Brasilien på två veckor utan någon marknadsföring.

”Det har fortsatt att ticka på och går riktigt bra.”

Det finns ytterligare expansionsplaner, men exakt på vilken marknad är inte hugget i sten än.

”Det är några faktorer som spelar in där, bland annat säsongen. I Brasilien är det till exempel fiskesäsong när det är kallt i Sverige, vilket var en anledning till att vi lanserade där nyligen. Utöver det ska det självklart också finnas många fiskare i landet”, säger Johan Attby.

Hittills har dock Fishbrain haft blygsamma intäkter. Den senaste årsredovisningen visar att bolaget omsatte 366 000 kronor och gjorde en förlust på 23 Mkr. Fishbrain lanserade därför i april i fjol betaltjänsten Big Fish Forecast som ger en prognos om när på dagen man ska fiska om man vill fånga en stor fisk av en given art. Prognosen bygger på användardata samt maskininlärning och kostar 6 dollar i månaden.

Läs mer: Fishbrain håvar in en miljon i månaden

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera