Fishbrain har sedan starten lockat till sig tre miljoner användare, varav de flesta i USA. Bolaget har också håvat in drygt 90 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Northzone, GP Bullhound och Industrifonden. Nyligen kunde Di Digital berätta att appen, som är ett socialt nätverk för fiskare, ska lanseras i Brasilien, ett av de största fiskeländerna med över 25 miljoner fiskare.
Nu lanserar Fishbrain en ny tjänst: möjlighet för användarna att filma och lägga upp fiskevideos i appen. Sedan tidigare finns möjligheten att fota och lägga upp bilder i appen.
”Fiskare har mycket fiskevideos och det här har varit en av våra mest önskade saker”, säger Fishbrains vd och medgrundare Johan Attby.
Läs mer: Fishbrain expanderar – Brasilien nästa
Han pekar på att det finns nästan 18 miljoner fiskevideos på Youtube och att fiske lämpar sig väl som rörligt innehåll.
”Det är mycket action i fiske. Det vi gör med vår nya tjänst är att vi höjer ribban. I filmerna kan man tagga sin plats, avslöja beta och liknande. Den här informationen kan sedan andra fiskare ta del av”, säger Johan Attby.
Han berättar också att satsningen i Brasilien går enligt plan. Tidigare har Fishbrain uppgett för Di Digital att bolaget fick 100 000 användare i Brasilien på två veckor utan någon marknadsföring.
”Det har fortsatt att ticka på och går riktigt bra.”
Det finns ytterligare expansionsplaner, men exakt på vilken marknad är inte hugget i sten än.
”Det är några faktorer som spelar in där, bland annat säsongen. I Brasilien är det till exempel fiskesäsong när det är kallt i Sverige, vilket var en anledning till att vi lanserade där nyligen. Utöver det ska det självklart också finnas många fiskare i landet”, säger Johan Attby.
Hittills har dock Fishbrain haft blygsamma intäkter. Den senaste årsredovisningen visar att bolaget omsatte 366 000 kronor och gjorde en förlust på 23 Mkr. Fishbrain lanserade därför i april i fjol betaltjänsten Big Fish Forecast som ger en prognos om när på dagen man ska fiska om man vill fånga en stor fisk av en given art. Prognosen bygger på användardata samt maskininlärning och kostar 6 dollar i månaden.