Hoppa till innehållet

Så ska FN bota främlingsfientlighet med VR


Han har satt VR-glasögon på medlemmarna i FN:s säkerhetsråd för att öka förståelsen för flyktingkrisen. Nu vill Gabo Arora, grundare av UNVR, använda tekniken för att utmana främlingsfientlighet.

FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon använder VR-glasögon.
FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon använder VR-glasögon.Foto: David Gough/FN

UNVR är FN:s initiativ för virtuell verklighet. Det leds av Gabo Arora, creative director och senior rådgivare vid FN:s högkvarter. Han är också en av personerna bakom FN:s första VR-film ”Clouds Over Sidra”.

Kriget i Syrien är det mest Youtubeade kriget någonsin.

I filmen får tittaren följa tolvåriga Sidra som lever tillsammans med sin familj i flyktingförläggningen Zaatari i Jordanien. Med teknikens hjälp vill Gabo Arora utmana stereotyper och försöka få tittaren att förstå vad flyktingkatastrofen innebär och vad flyktingar går igenom.

Foto: Press

Gabo Arora är chef för FN:s division för virtuell verklighet. Foto: Fredrik Norrlid

”Kriget i Syrien är det mest Youtubeade kriget någonsin. Det finns massor av material, men väldigt lite har gjorts med det. Vårt mål är inte att vinna hedrande priser i filmfestivaler – även om vi har gjort det. Med VR ska vi demokratisera berättandet och göra det globalt”, säger Gabo Arora.

Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Förutom att låta medlemmarna i säkerhetsrådet se VR-film från flyktingläger så har han gett bland annat generalförsamlingen möjlighet att se ”Clouds Over Sidra”. Gabo Arora är övertygad om att FN kommer att använda sig av virtuell verklighet i allt större utsträckning.

När politiker gör resor befinner de sig i en bubbla och är helt skyddade.

”Att informera säkerhetsrådet med hjälp av VR kan göra stor skillnad om det görs på rätt sätt. Vi har provat det och jag ser att vi rör oss åt det hållet.”

Finns det någon risk med att världsledare och säkerhetsrådets medlemmar väljer VR framför att själva besöka drabbade områden?

”Ska de åka dit? Har det hjälpt att de faktiskt åker dit? Jag hjälpte Norges statsminister med hennes första resa till Afrika. Vi besökte Malawi, Sydafrika och Rwanda och jag blev väldigt besviken. Allt kändes så iscensatt. När politiker gör sådana resor så befinner de sig i en bubbla och är helt skyddade. Med lite mer innovation kan VR hjälpa till att bryta igenom den bubblan och få politiker att faktiskt närma sig verkligheten”, säger Gabo Arora. 

VR används också i samband med insamlingar. Enligt Gabo Arora ökar sannolikheten att man skänker pengar och de som skänker pengar skänker mer efter att ha klivit in i FN:s VR-värld.

Under filmfestivalen i Montreal i september sjösätts ytterligare ett initiativ när FN arrangerar filmvisningar i VR på fler än 50 platser. Visningarna, som är ett pilotprojekt för att minska främlingsfientligheten, leds av flyktingar som kan komplettera med egna berättelser.

”I Kanada finns 25 000 syrianska flyktingar. Det här är något som vi vill skala upp och ta till Tyskland och Sverige där det finns många fler flyktingar från Syrien.”

VR ska inte bidra till att någon blir avtrubbad.

Gabo Arora säger att innan kameran gjorde det möjligt att fotografera krig så avbildades krig genom konst, främst på ett heroiskt sätt. Men han menar att möjligheten att visa chockerande bilder från krig knappast har bidragit till att krigen minskat. Därför vill han inte använda VR för att lyfta fram det hemska och sensationella.

”VR ska inte hamna i samma fälla som stillbilder från krigen. VR ska inte bidra till att någon blir avtrubbad. Kraften i virtuell verklighet ligger i att inte visa allt som faktiskt går att visa. VR ska bidra till att förändra världen genom bra berättande och genom att skapa empati som leder till handling.”

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera