Hoppa till innehållet

Så ska Jack Dorsey vinna över Izettle

De små bolagen är nyckeln till att betalbolaget Square ska lyckas på Izettles viktigaste marknad, Storbritannien. Det sade Squares vd Jack Dorsey på konferensen Money 20/20 under måndagen. 

För andra året i rad arrangeras Money 20/20 i Köpenhamn. Konferensen samlar den globala betal-, bank- och fintechindustrin. I år räknar arrangörerna med över 4000 besökare från fler än 1000 bolag från fler än 50 länder. 

I ett fullsatt Bella Center riktades under förmiddagen allas blickar på Jack Dorsey, vd för betaltjänstbolaget Square och dessutom vd för Twitter. På scen intervjuades Dorsey av analytikern Jordan McKee. Dorsey berättade bland annat om hur Square byggde en prototyp på en månad och lyckades få in pengar från betalningar på kundernas bankkonto på en dag.

”Vi ville få fler att bli delaktiga i ekonomin, att se till så att försäljaren alltid kan sälja sin vara. Det var en enkel idé som vi inte visste om det skulle gå att bygga ett bolag kring”, sade Jack Dorsey. 

Det gick. Square börsnoterades under hösten 2015 och har i dag ett börsvärde på omkring 9 miljarder dollar. 

Läs mer: Börsjätten Square dundrar in på Izettles hemmaplan 

Amerikanska Square och svenska Izettle har liknande produkter, som låter småföretag ta betalt via kreditkort med hjälp av till exempel en surfplatta eller smartmobil. Fram till i våras har Square funnits i USA, Kanada, Japan och Australien, men i mars meddelade Square att man lanserade sin tjänst i Storbritannien. Det blev företagets femte marknad och den första i Europa. 

Square utmanade därmed svenska Izettle på sin viktigaste marknad, där Izettle har funnits i sex år. På frågan varför Square kommer att lyckas bättre där än Izettle svarade Jack Dorsey att det är de små företagen som är nyckeln till framgång. 

”Det är en fantastisk marknad med ett stort antal små företag och entreprenörer. Vi måste inte vara först, vi måste bara vara snabbast. Om våra kunder kan få tillgång till sina pengar snabbare och återinvestera dem i den egna rörelsen snabbare så ger det oss stora möjligheter."

Läs mer: Square miljardrusar på börsen 

Samtidigt sade Jack Dorsey att det tar mycket tid och kraft att lansera Square på nya marknader. 

”Att gå in på en ny marknad är tufft. Japan var väldigt svårt med ett omfattande regelverk och det är fortfarande få som använder kort – men det är en stor marknad. Men vi behöver tänka oss för när vi väljer vilken marknad vi lanserar vår tjänst på nästa gång.”

Jack Dorsey fick också frågan om när han tror att betalkortet kommer att försvinna.

”Ett kort är designat på ett sätt som gör det kraftfullt. Magnetremsor och chip gör det lätt att betala, men om all teknik fallerar så kan man fortfarande gnugga kortnumret mot ett karbonpapper och ta betalt. Personligen längtar jag efter att det ska försvinna, i dag tar betalningen för stort fokus från det vi köper eller upplever."

Enligt Jack Dorsey kan artificiell intelligens hjälpa både Square och dess kunder. Med hjälp av maskininlärning kan Square som bolag bli smartare och se när en kund behöver hjälp eller när kunden behöver nya eller fler tjänster. 

”Vi kan också hjälpa våra kunder att upptäcka bedrägerier eller koordinerade attacker. Det hjälper oss att skapa en bättre helhetsupplevelse.”

Square vände i fjol till ett positivt rörelseresultat efter flera år av röda siffror. Omsättningen landade på totalt 1,7 miljarder dollar, motsvarande nära 15 miljarder kronor. I år räknar Square med att omsätta mellan 2,12 och 2,16 miljarder dollar under helåret 2017. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera