Hoppa till innehållet

Så ska Kinneviks robotrådgivare utmana bankerna

Kinnevik har ritat om e-handelskartan med modejätten Zalando. Nu vill man krossa bankernas dominans inom privatsparande med hjälp av robotrådgivaren Betterment.

Betterments vd Jon Stein besökte ägarbolaget Kinnevik i Stockholm.
Betterments vd Jon Stein besökte ägarbolaget Kinnevik i Stockholm.Foto: Jonas Eng

Människor lever allt längre samtidigt som våra gemensamma pensionssystem vacklar. Det har ökat massornas efterfrågan på billig finansiell rådgivning. Lösningen är automatiserad algoritmstyrd sådan. I alla fall enligt Jon Stein, vd för robotrådgivaren Betterment.

Han befinner sig i Stockholm för att delta vid kapitalmarknadsmötet Kinnevik 3.0. Så sent som i våras investerade familjen Stenbecks investmentbolag drygt 500 miljoner kronor i Betterment, vilket motsvarar 9,3 procent av aktierna i bolaget.

Läs mer: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

Bankutmanaren Betterment startade 2010 och förvaltar 54 miljarder kronor åt närmare 200 000 sparare.

I en intervju med Di Digital menade Kinneviks vd Lorenzo Grabau att Kinnevik har stora planer för den amerikanska robotrådgivaren.

Betterment förvaltar 54 miljarder kronor åt 200 000 sparare

”Kinnevik har omvandlat tv- och mediemarknaden och marknaden för shopping och handel med till exempel Zalando. Nu ser vi en ny marknad som är på väg att förändras och vi vill vara med på resan”, säger han.

Automatiserad robotrådgivning kring placeringar är en växande trend globalt. Betterment är tillsammans med Wealthfront det största fristående bolaget i USA medan brittiska Nutmeg är störst i Europa. 

Läs mer: Bankrådgivarnas sista strid

De nya robotrådgivarna låter en algoritm placera pengar åt dig istället för att använda sig av mänskliga förvaltare.

Betterments organisation har dock inte helt rationaliserat bort människor. När du blir kund hos bolaget är det en person av kött och blod som kommer att hjälpa dig flytta över ditt kapital och introducera dig till tekniken.

”Många vet inte att vi faktiskt har mänskliga rådgivare anställda. Anledningen till det är att människor verkar gillar att interagera med andra människor. Jag tror inte att robotar någonsin helt kommer att konkurrera ut människor från finansbranchen”, säger Jon Stein.

En av de största utmaningarna för Betterment, enligt honom, är att övertyga privatsparare om att de tryggt kan placera sina besparingar i en börsrobots händer.

”Vi har fått mycket draghjälp från media. Men störst hjälp har vi faktiskt fått från våra konkurrenter i branschen. Det dyker ständigt upp nya aktörer, men det ser vi inte som negativt. Tvärtom gör det att fler och fler får upp ögonen för automatiserad rådgivning”, säger Jon Stein.

En av Betterments strategier för att locka kunder från traditionella banker och fondbolag är via företags pensionslösningar.

Uber har erbjudit tjänsten som pensionslösning till 300 000 amerikanska förare

”Efterfrågan är stor från arbetsgivare för den här typen av produkter. Och för oss är det en bra affär eftersom många som pensionssparar via oss även flyttar över andra typer av sparande. Det var så fondjätten Fidelity byggde upp sin verksamhet”, säger Jon Stein.

Under året har rådgivaren slutit avtal med bland annat taxijätten Uber, som erbjudit tjänsten som pensionslösning till sina 300 000 amerikanska förare.

Tjänster som Betterments kan spela en viktig roll i den framväxande delningsekonomin

”Istället för att vara fast anställda är Ubers förare frilansande konsulter och därför inte är tillgängliga för vanligt pensionssparande. Därför har vi hjälpt till med en lösning som gör det smidigare för dem att hantera sitt sparande”, säger Jon Stein.

Han tror att Betterments kan komma att spela en viktig roll i den framväxande delningsekonomin där många arbetar på konsultbasis för många olika uppdragsgivare.

Just nu finns Betterment endast på den amerikanska marknaden, och enligt Jon Stein har bolaget ingen brådska med att ta steget in på nya marknader.

Kommer Betterment finnas i Europa inom de närmaste två åren?

”Det är osannolikt. För att klara det skulle vi redan behöva vara inne i den processen. Det vore fantastiskt att lansera i nya länder, men just nu vill vi använda alla våra resurser för att växa på hemmaplan”.

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera