Hoppa till innehållet

Så ska Malmöbolagets teknik stänga ute nättroll

En ny debattplattform ska stänga ute nättroll och oseriösa debattörer från kommentarsfälten. Bland Ifrågasätts grundare finns Phoneras tidigare vd Henric Wiklund.

Gustav Hjärn är en av fyra grundare till debattplattformen Ifrågasätt.
Gustav Hjärn är en av fyra grundare till debattplattformen Ifrågasätt.Foto: Fredrik Norrlid

Gustav Hjärn tröttnade på nyhetssajternas stängda kommentarsfält och att det försämrade debattklimatet gjorde att han inte kunde diskutera de nyheter och ämnen som intresserade honom.

”En artikel som det kan föras en seriös debatt kring får ett mycket större värde, både för läsarna och för mediehusen. I dag tappar tidningarna ägandet över debatten när den förs på sociala medier istället för på nyhetssajterna”, säger han.

Malmöbolaget Ifrågasätt grundades förra sommaren av fyra före detta Phonera-anställda, bland dem Gustav Hjärn, med den tidigare vd:n Henric Wiklund i spetsen. Den ursprungliga idén var att bygga en variant av Newsmill, en seriös debattsida där användarna skulle kunna kommentera och debattera nyheter.

”Vi ville hitta en lösning för att komma till rätta med problematiken kring nättrollen”, säger Gustav Hjärn.

Läs även: Internetjättarnas löfte: Så ska vi bekämpa näthatet

Bolagets tjänst består av två delar – ett system som hanterar kommentarer och en debattplattform där debattören inte kan gömma sig bakom anonyma konton.

”När vi hade lagt grunden för debattplattformen så kände vi att den var för bra för att inte sälja till mediehusen och då lade vi ner tanken på att driva en egen debattsida. Om vi ska ha en seriös relation med våra kunder så kan vi inte själva driva en konkurrerande verksamhet.”

Idén bygger på en så hög transparens som möjligt

Enligt Gustav Hjärn kan Ifrågasätts teknik dels hantera modereringen av kommentarer och dels hantera problematiken med nättroll genom att knyta debattören närmare personens riktiga identitet.

”Idén bygger på en så hög transparens som möjligt. Exakt hur tekniken ser ut vill vi vänta med att berätta tills vi närmar oss lansering”, säger han.

Gustav Hjärn räknar med att bolagets tjänst kan lanseras i början av nästa år och han säger att man för diskussioner med ett av de stora mediehusen i Sverige.

Hittills har de fyra grundarna Gustav Hjärn, Henric Wiklund, Mattias Tönnheim och Mats Nilsson finansierat utvecklingen själva, men har nu öppnat en första extern finansieringsrunda.

”Vi hoppas på att få in våra första externa investerare inom kort”, säger Gustav Hjärn.

Läs även: Hur Aftonbladet Chat ledde Sverige ut på nätet

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera