Hoppa till innehållet

Så ska MTG-veteranen få virtuell verklighet att bli mainstream

Förväntningarna är enorma på den framväxande VR-marknaden, men trots massiva satsningar syns få tecken på ett bredare genomslag. “Det kommer att ta tid”, säger svenske Rikard Steiber, toppchef på den taiwanesiska VR-tillverkaren HTC.

Rikard Steiber
Rikard SteiberFoto: Oskar Omne

VR, virtuell verklighet, är inte längre bara en luddig framtidsvision. Sedan i våras har två av teknikvärldens jättar, Taiwanesiska HTC och Facebook-ägda Oculus, båda varsitt VR-kit ute på marknaden. Den med en tillräckligt kraftfull dator i hemmet kan alltså redan i dag uppleva det som en enad analytiker- och investerarkår redan utnämnt till nästa stora teknikrevolution.

Enligt en analys från Goldman Sachs kommer VR-marknaden att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025. Enligt Di Digitals företagsdatabas Nordic Tech List har nära 200 miljoner kronor investerats i nordiska VR-startups sedan i fjol.

Än är det dock långt kvar. Tidiga försäljningsuppskattningar gör gällande att HTC sålt under 100 000 exemplar av sitt Vive-headset sedan premiären i april. De flesta analytiker ser siffran som ett tydligt bevis för att VR-teknikens breda genomslag kommer att dröja, kanske längre än många förespråkare räknat med.

Foto: HTC

HTC:s vr-plattform Vive har sålt mindre än 100 000 exemplar sedan lanseringen under våren 2016. Foto: HTC

Rikard Steiber (NTL), svensken med en bakgrund på MTG som numera är VR-chef på Vive-tillverkaren HTC, är fortsatt optimistisk.

“Det har gått lite drygt fyra månader sen vi lanserade. Det är klart att man kan tro att efter fyra månader borde alla ha en sån här hemma, men det går inte riktigt så fort”, säger han. 

“Det vi ser nu är att early adopters tar till sig tekniken. Det stämmer bra med hur det sett ut med andra plattformsrevolutioner de senaste 30 åren. Det tog många år innan alla hade bredband hemma”, fortsätter han.

Så vad krävs för att tekniken ska ta steget ut i de breda folklagren? Rikard Steiber medger att VR saknar en tydlig “killer app”:

“Nu handlar det mycket om spel, men det var inte spel som gjorde att pc-datorn blev stor. Samma sak med mobiltelefonen, där handlade det om sociala nätverk, foton och så vidare. Jag tror väldigt starkt på VR som kreativ plattform, att skapa saker i en 3d-miljö. Sen hoppas jag mycket på olika sociala tjänster”, säger han. 

Det var inte spel som gjorde att pc-datorn blev stor.

HTC driver flera initiativ för att snabba på teknikens genomslag. Bolaget startade nyligen en företagsaccelerator med tillhörande riskkapitalfond vid namn Vive X. Tanken är att fonden, på totalt 100 miljoner kronor, ska göra tidiga investeringar i lovande startupföretag på VR-området.

Hitills har Vive X gjort 33 investeringar i unga VR-företag som utvecklar allt från spel till verktyg för hälso- och sjukvården.

“Det vi letar efter är tydliga embryon till saker som vi tror kan få global spridning. Till exempel har vi investerat i Surreal, en social plattform där man kan träffa sina vänner i en 3d-värld”, säger han. 

“Det handlar om att accelerera tekniken och få fart på VR som fenomen, oavsett om det är vår plattform eller konkurrenternas. Lyckas vi med det blir kakan stor nog för alla på marknaden”, fortsätter Rikard Steiber. 

Jag räknar med att vi snart får se ett bredare genomslag.

HTC arbetar också hårt för att få ut Vive-enheter i butikshandeln, så att fler ska få möjlighet att prova på tekniken. Det är väldigt svårt att få människor som aldrig provat VR att förstå tjusningen med tekniken, säger Rikard Steiber. 

Utöver demoexemplar i spelbutiker arbetar företaget därför även med biltillverkare som BMW, Audi och Tesla. Målet är att låta kunder “provköra” bilar i VR i butiken.

“Det kommer ta tid innan den här tekniken finns i alla hem, men jag räknar med att vi snart får se ett bredare genomslag. I slutet på nästa år, om du har en spelkonsol eller en högpresterande dator hemma så kommer du också att ha ett VR-headset”, säger Rikard Steiber. 

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det


Fyra plattformar slåss om marknaden

  • VR-marknaden kan delas in i två huvudsakliga segment, avancerade VR-plattformar som kopplas till en pc-dator och enklare, mobilbaserade system.
  • HTC Vive och Facebook-ägda Oculus Rift hör till den första kategorin. VR-hjälmarna kostar över 5000 kr paret och kräver en relativt avancerad pc-dator för att fungera. 
  • Samsung Gear VR och Googles kommande plattform Daydream hör till den andra kategorin. Båda systemen bygger på att användaren sätter fast sin mobiltelefon i ett slags hjälmskal, med skärmen mot ögonen. Ett Samsung Gear VR-kit kostar drygt 1000 kr i butik.

Fyra lovande VR-startups från Sverige:

  • Fast Travel Games (NTL) Spelstudio grundad av veteraner från Rovio och Battlefield-skaparna Dice. Vill bygga ambitiösa, storydrivna VR-upplevelser. Backas upp av erfarena startup-investerare som Mathias Ackermand och Mattias Miksche.
  • Manomotion (NTL) KTH-avknoppning som utvecklat teknik för att kontrollera VR-världar med handrörelser. Stark teknisk plattform och tänkbar uppköpskandidat för någon av branschens jättar. Tog nyligen in 14 Mkr i riskkapital. 
  • Univrses (NTL) Linköpingsbolag som utvecklar teknik för att spåra användarens rörelser i VR med hjälp av en mobilkamera. 
  • Resolution Games (NTL) Vr-spelstudio grundad av King-avhoppare. Vill utveckla enklare VR-spelupplevelser för en bred, massmarknadspublik. Finansieras bland annat av Googles riskkapitalbolag Google Ventures. 

Siffror och data från www.nordictechlist.com



 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera