VR, virtuell verklighet, är inte längre bara en luddig framtidsvision. Sedan i våras har två av teknikvärldens jättar, Taiwanesiska HTC och Facebook-ägda Oculus, båda varsitt VR-kit ute på marknaden. Den med en tillräckligt kraftfull dator i hemmet kan alltså redan i dag uppleva det som en enad analytiker- och investerarkår redan utnämnt till nästa stora teknikrevolution.
Enligt en analys från Goldman Sachs kommer VR-marknaden att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025. Enligt Di Digitals företagsdatabas Nordic Tech List har nära 200 miljoner kronor investerats i nordiska VR-startups sedan i fjol.
Än är det dock långt kvar. Tidiga försäljningsuppskattningar gör gällande att HTC sålt under 100 000 exemplar av sitt Vive-headset sedan premiären i april. De flesta analytiker ser siffran som ett tydligt bevis för att VR-teknikens breda genomslag kommer att dröja, kanske längre än många förespråkare räknat med.
Rikard Steiber (NTL), svensken med en bakgrund på MTG som numera är VR-chef på Vive-tillverkaren HTC, är fortsatt optimistisk.
“Det har gått lite drygt fyra månader sen vi lanserade. Det är klart att man kan tro att efter fyra månader borde alla ha en sån här hemma, men det går inte riktigt så fort”, säger han.
“Det vi ser nu är att early adopters tar till sig tekniken. Det stämmer bra med hur det sett ut med andra plattformsrevolutioner de senaste 30 åren. Det tog många år innan alla hade bredband hemma”, fortsätter han.
Så vad krävs för att tekniken ska ta steget ut i de breda folklagren? Rikard Steiber medger att VR saknar en tydlig “killer app”:
“Nu handlar det mycket om spel, men det var inte spel som gjorde att pc-datorn blev stor. Samma sak med mobiltelefonen, där handlade det om sociala nätverk, foton och så vidare. Jag tror väldigt starkt på VR som kreativ plattform, att skapa saker i en 3d-miljö. Sen hoppas jag mycket på olika sociala tjänster”, säger han.
Det var inte spel som gjorde att pc-datorn blev stor.
HTC driver flera initiativ för att snabba på teknikens genomslag. Bolaget startade nyligen en företagsaccelerator med tillhörande riskkapitalfond vid namn Vive X. Tanken är att fonden, på totalt 100 miljoner kronor, ska göra tidiga investeringar i lovande startupföretag på VR-området.
Hitills har Vive X gjort 33 investeringar i unga VR-företag som utvecklar allt från spel till verktyg för hälso- och sjukvården.
“Det vi letar efter är tydliga embryon till saker som vi tror kan få global spridning. Till exempel har vi investerat i Surreal, en social plattform där man kan träffa sina vänner i en 3d-värld”, säger han.
“Det handlar om att accelerera tekniken och få fart på VR som fenomen, oavsett om det är vår plattform eller konkurrenternas. Lyckas vi med det blir kakan stor nog för alla på marknaden”, fortsätter Rikard Steiber.
Jag räknar med att vi snart får se ett bredare genomslag.
HTC arbetar också hårt för att få ut Vive-enheter i butikshandeln, så att fler ska få möjlighet att prova på tekniken. Det är väldigt svårt att få människor som aldrig provat VR att förstå tjusningen med tekniken, säger Rikard Steiber.
Utöver demoexemplar i spelbutiker arbetar företaget därför även med biltillverkare som BMW, Audi och Tesla. Målet är att låta kunder “provköra” bilar i VR i butiken.
“Det kommer ta tid innan den här tekniken finns i alla hem, men jag räknar med att vi snart får se ett bredare genomslag. I slutet på nästa år, om du har en spelkonsol eller en högpresterande dator hemma så kommer du också att ha ett VR-headset”, säger Rikard Steiber.
Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det
Fyra plattformar slåss om marknaden
- VR-marknaden kan delas in i två huvudsakliga segment, avancerade VR-plattformar som kopplas till en pc-dator och enklare, mobilbaserade system.
- HTC Vive och Facebook-ägda Oculus Rift hör till den första kategorin. VR-hjälmarna kostar över 5000 kr paret och kräver en relativt avancerad pc-dator för att fungera.
- Samsung Gear VR och Googles kommande plattform Daydream hör till den andra kategorin. Båda systemen bygger på att användaren sätter fast sin mobiltelefon i ett slags hjälmskal, med skärmen mot ögonen. Ett Samsung Gear VR-kit kostar drygt 1000 kr i butik.
Fyra lovande VR-startups från Sverige:
- Fast Travel Games (NTL) Spelstudio grundad av veteraner från Rovio och Battlefield-skaparna Dice. Vill bygga ambitiösa, storydrivna VR-upplevelser. Backas upp av erfarena startup-investerare som Mathias Ackermand och Mattias Miksche.
- Manomotion (NTL) KTH-avknoppning som utvecklat teknik för att kontrollera VR-världar med handrörelser. Stark teknisk plattform och tänkbar uppköpskandidat för någon av branschens jättar. Tog nyligen in 14 Mkr i riskkapital.
- Univrses (NTL) Linköpingsbolag som utvecklar teknik för att spåra användarens rörelser i VR med hjälp av en mobilkamera.
- Resolution Games (NTL) Vr-spelstudio grundad av King-avhoppare. Vill utveckla enklare VR-spelupplevelser för en bred, massmarknadspublik. Finansieras bland annat av Googles riskkapitalbolag Google Ventures.
Siffror och data från www.nordictechlist.com