Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien.

Paypals Sverigechef på krigsstigen – vill dubbla verksamheten inom två år

Skattesänkning ska locka fler till kommersiella datacenter SPONSRAT AV Digiplex

Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT

Zalando bygger lager i Sverige

Tommy Johansson, vd på Amra.

Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor

Erik Engellau-Nilsson är vd för Norrsken och även ansvarig för stiftelsens investeringar.

Han ska ansvara för Norrskens investeringar

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Paypals Sverigechef på krigsstigen – vill dubbla verksamheten inom två år

Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien.
Mårten Barkman är chef för Paypal i Skandinavien. Foto: Paypal
Fyra månader efter Paypals avknoppning från Ebay är Skandinavienchefen Mårten Barkman på krigsstigen. Antalet samarbetspartners inom svensk e-handel ska dubblas på två år – och de mobila betalningarna ska sparkas igång genom att hjälpa företag utveckla egna appar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amerikanska betaljätten Paypal har haft eget Sverigekontor och svensk kundtjänst sedan 2012. Men fram till nu har man hållit en låg profil.

Det är något som Skandinavienchefen Mårten Barkman vill ändra på. Sedan Ebay knoppade av och börsnoterade Paypal på Nasdaq i juli i år har bolaget höjt ambitionsnivån rejält.

”Vi vill bli mer relevanta för våra kunder”, säger Mårten Barkman när Di träffar honom på kontoret i Vasastan i Stockholm.

Han delar kontor den svenska köp- och säljsajten Tradera, som numera är en del av Paypal. Bolagen jobbar nära ihop, men nu gäller det att öka banden till andra handlare och lägga till nya tjänster.

På senaste har Paypal bland annat köpt bolaget Xoom.com som ägnar sig åt internationella transaktioner mellan individer. Man har även förvärvat Paydiant, ett bolag som utvecklar mobila appar åt handlare.

 

Mer än hälften av alla påbörjade kortbetalningar på nätet kommer aldrig till avslut. Paypal är 3-4 gånger bättre än kortbolagen på att skapa avslut.

 

I slutändan handlar det om att utmana Klarna, Swish, Izettle och alla mobila betalbolag om framtidens betalmarknad.

”Ibland är vi konkurrenter, ibland kompletterar vi varandra. Klarna erbjuder främst tjänster för folk som vill betala senare, medan Paypal är ett enkelt sätt att betala direkt”, säger Mårten Barkman.

I grunden är Paypal en plånbok i mobilen som kan kopplas till ett kreditkort. Kunderna kan sedan överföra pengar till varandra eller betala köp på nätet eller i mobilen genom att uppge sin e-postadress och ett lösenord. I princip är tjänsten gratis för användaren, medan handlarna betalar for tjänsten.  

Tidigare i år lanserade Paypal även One Touch, en tjänst som gör betalningen ännu enklare. Har man en gång betalat med Paypal kan man nästa gång betala med ett enda tryck, oavsett butik.

”De flesta påbörjade betalningar på nätet kommer aldrig till avslut. Paypal konverterar 3-4 gånger bättre än kortköp”, säger Barkman.

Totalt har Paypal 170 miljoner aktiva användare i hela världen. Av dessa finns cirka tre miljoner i Skandinavien, varav en miljon i Sverige.

För några år sedan använde svenskar främst Paypal för att handla på utländska e-handelssajter. Men på senare år har tjänsten blivit allt större på svenska e-handelssajter.

”Idag samarbetar vi med cirka 35 procent av de 200 största e-handelsbolagen i Sverige. Om två år ska den siffran vara 60-70 procent”, säger Mårten Barkman.

Samtidigt tillägger han att e-handelsbolag blir ett allt mer flytande begrepp.

Den senaste tillskottet i Paypalfamiljen är elektronikkedjan Elgiganten, som finns både på nätet som detaljhandelskedja. Men Paypal är även en del av hamburgerkedjan Max nya app, som låter kunder förbeställa och betala mat, som de hämtar på närmaste Max-restaurang.  

”Folk är inte intresserade av att betala med mobilen per se. Mobila betalningar kommer drivas av appar som erbjuder ett mervärde när man gör det”, säger Mårten Barkman med en liten känga till bolag som svenska Seamless, som främst fokuserar på tekniken.

Vid sidan av Max lyfter Barkman även fram Easypark, en app där man betalar för sin parkering samt Cabonline, ett samarbete mellan Taxi Kurir, Taxi 020 och Topcab för att beställa och betala taxiresan i mobilen. Båda appar erbjuder Paypal som betallösning.

”Med Cabonline godkänner man priset i förväg. När man är framme är det bara att kliva ut ur bilen”, säger Barkman.

För att driva denna app-trend har Paypal alltså köpt bolaget Paydiant, ett så kallat white label-bolag inom butiksappar. Målet är att hjälpa handlare som vill utveckla en app för förbeställningar, betalningar och specialerbjudanden.

Paypal Skandinavien funderar även på att ta upp kampen med bankernas betalapp Swish. I USA äger Paypal redan tjänsten Venmo, som används för att skicka pengar mellan personer. På sikt kan det bli aktuellt med något liknande i Sverige.

”Har du pengar i sin Paypalplånbok kan du skicka pengar till ett annat Paypalkonto gratis. Men om du ska använda ditt kreditkort för att skicka pengar medför det en avgift. Men vi inser att folk förväntar sig kunna göra överföringar och ser detta som en naturlig tjänst att utveckla”, säger Mårten Barkman.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post