Hoppa till innehållet

Så ska Sida-backade acceleratorn förbättra världen

Sociala entreprenörer från utvecklingsländer samarbetar med svenska techsektorn i Sida-finansierade programmet SE Outreach Accelerator. "Det finns ett tryck inom techvärlden att göra en större positiv skillnad för världen", säger Nicklas Wallberg, vd för SE Forum.

Deltagarna i programmet Brian Bosire, Destiny Frederick, Fabrice Alomo, Habiba Ali, Maria Mushtaq, Samuel Malinga, Jennifer Menegazzo och Tendekayi Katsiga.
Deltagarna i programmet Brian Bosire, Destiny Frederick, Fabrice Alomo, Habiba Ali, Maria Mushtaq, Samuel Malinga, Jennifer Menegazzo och Tendekayi Katsiga.Bild: SE Forum

På tisdagen presenteras de åtta sociala entreprenörerna som valts till årets upplaga av den ideella organisationen SE Forums affärsutvecklingsprogram. Tre av dem driver bolag inom techsektorn. Hela 15 procent av de rekordmånga, cirka 900 ansökningarna till årets program hade techinriktning.

Entreprenörerna kommer från bland annat Guatemala, Pakistan och Nigeria. Sex veckor av det sex månader långa programmet tillbringar de i Sverige och knyter kontakter med den svenska techbranschen i lokalerna för Norrsken, Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse.

Läs mer: Nu öppnar Norrsken dörrarna för startupbolagen

De sociala entreprenörerna har kunskap som är värdefull för techsektorn, bland annat om hur behoven ser ut lokalt, säger Nicklas Wallberg.

”Det är spännande att koppla ihop folk som kommer från låginkomstländer, som lever nära sina utmaningar och har egna lösningar, med techsektorn. Det blir lätt så att techbranschen försöker lösa något som man tror är ett problem, men i verkligheten ser utmaningarna annorlunda ut.”

Läs mer: Svenskarna mäter fattigdom med hjälp av mobildata

Fabrice Alomo från Kamerun är en av de åtta entreprenörerna som valts till programmet. Han är grundare till Amoney, ett bolag som ger småbönder tillgång till digitala banktjänster. Människor som aldrig haft tillgång till vanliga banktjänster kan börja spara och ta lån med hjälp av tjänsten.

2016 utnämndes Fabrice Alomo till tidningen Forbes lista över 30 entreprenörer under 30 år i Afrika.

”Tjänsten funkar och det viktiga nu är hur man ska skala upp den och ta plats på fler marknader”, säger Nicklas Wallberg.

SE Outreach Accelerator har funnits sedan 2012 och finansieras i huvudsak av Sida.


 

Deltagarna i SE Outreach Accelerator 2017:

Fabrice Alomo, Amoney, Kamerun

Jennifer Menegazzo, Korbata, Guatemala

Tendekayi Katsiga, Deaftronics, Botswana

Maria Mushtaq, Health Connect, Pakistan

Samuel Malinga, Sanitation Africa, Uganda

Habiba Ali, Sosai, Nigeria

Destiny Frederick, Ecofuture, Nigeria

Brian Bosire, Ujuzikilomo, Kenya

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera