Hoppa till innehållet

Så ska Skype-grundarna förändra e-handeln

Startupbolaget Starship fick stora rubriker när de för några veckor visade upp sin leveransrobot. Men för Di Digital avslöjar grundarna att de redan varit igång i ett halvår – och redan är på god väg att utmana dagens distributionsjättar.

För ett par veckor sedan kom nyheten att Skype-grundarna Ahti Heinla och Janus Friis startat ett nytt företag: StarshipBolaget har tagit fram en självkörande robot som kan transportera varor hem till dörren.

Allan Martinson, bolagets operativa chef, är övertygad om att framtidens leveranser inte kommer att skötas av drönare utan av små fyrkantiga robotar. Di Digital träffade honom för en exklusiv intervju under startupkonferensen Slush i Helsingfors. 

"Vi i bolaget har alla haft robotar som fritidsintresse. Nasa har en tävling i USA där man ska ta fram robotar som kan fungera på en annan planet. Det var i samband med det som vi insåg att den typen av robot, som används på andra planeter, skulle vara perfekt för att leverera varor", säger Allan Martinson, Starships operativa chef, som också är ett känd investerare och entreprenör i internetsfären i Baltikum. 

Starships robot kan bära nio kilo och kör inte snabbare än 6,5 kilometer i timmen. Ett problem för autonoma fordon är ofta att få lagstiftarna att tillåta dem. Starships robotar som ska köra på trottoarer drar dock nytta av att lagstiftningen i många länder redan är på plats.

"Vi kan finnas på flera platser i USA och EU och nå ut till 150 miljoner personer från start tack vare Segway. Segway var kanske ingen stor framgång men den fick många länder att ändra sin trafiklagstiftning på ett sätt som täcker oss", säger Allan Martinson.

yL2MZDTVjKU

Att Starship börjat testa sina robotar i Greenwich i London fick stora rubriker i början av november. Men faktum är att de redan testat robotarna en längre tid. 

"Vi har kört dem i Talinn i ett halvår. Om du är på rätt plats vid rätt tid kan du springa på en", säger Allan Martinson. 

Eftersom grundarna alla är serientreprenörer som gjort betydande bolagsförsäljningar är kapital så här långt inget problem. Starship har inte tagit in några investerare och planerar inte heller att göra det.

"Vi är ingen traditionell startup på det sättet. Vi har tillräckligt med pengar för att finansiera vår startsträcka."

Starship riktar inte in sig på att göra någonting som tekniskt är särskilt avancerat. Tekniken som används i robotarna är massproducerade delar som finns i till exempel mobiltelefoner. Istället handlar det om att pressa ned kostnaden för leveranser. Starship hävdar att de kan få ned kostnaden till 1 dollar, motsvarande 8,5 kronor, för en hemleverans.

Robotarna och stationerna är billiga att bygga, de är billiga i drift och de kan leverera när som helst på dygnet.

"Robotarna och stationerna är billiga att bygga, de är billiga i drift och de kan leverera när som helst på dygnet. Mjukvaran behöver inte heller vara lika avancerad som för en självstyrande bil. Vi kan göra så att den fungerar i 95 procent av fallen och när något händer så kopplas en operatör in som löser problemet, det skulle inte gå att göra med en bil", säger Allan Martinson.

Det låter som du tror att det här kan ta över hela posthanteringen i framtiden?

"Vad är posthantering i framtiden? Det är ju paket. Vi kommer inte att skicka papper till varandra. Så ja, det här kan ta över hela postverksamheten. Om jag arbetade med ett företag som i dag lever på att leverera post och paket hem till folk skulle jag vara orolig för min framtid."

Starship räknar med att börja den komersiella utrullningen under 2017. Fram tills dess kommer de att testa robotarna i olika städer för att se hur det fungerar både tekniskt och hur folk på gatorna ska reagera på robotarna.

Allan Martinson, operativ chef för Starship.

Många e-handels- och teknikföretag har de senaste åren börjat experimentera med drönare. Men Allan Martinson tror att det är en återvändsgränd.

"Det är klart att det kommer att finnas en plats för drönare. Men för hemleveranser? Det är farligt om de trillar ned och ingen vill ha 100-tals drönare ovanför sig. Min gissning är att det kommer att vara robotar på marken som blir lösningen".

En anledning till att Starship fått stor uppmärksamhet är att de hittills varit ensamma om hemleveranser med rullande robotar. Men det är bara en tidsfråga innan konkurrensen skärps, tror Allan Martinson.

"Jag är övertygad om att det kommer att stå i tidningarna om ett år att några storföretag gett sig in på området. Jag har redan fått höra om två startupbolag som är inne på samma sak. Jag tror att det kommer att bli en snöbollseffekt. Det är bara så logiskt när man tänker på det, givetvis kommer hemleveranser att skötas på det här sättet".

Läs även: Startup-eliten samlades i Helsingfors – mer läsning från Slush 2015

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera