Hoppa till innehållet

Så ska Soundtrack your brand spendera pengarna

Global expansion med stora kunder. Det är vad Soundtrack your brand kommer att lägga sina nya miljoner på, enligt medgrundaren Ola Sars.

Ola Sars, en av två grundare av Soundtrack your brand.
Ola Sars, en av två grundare av Soundtrack your brand.Foto: Soundtrack your brand

Di Digital har under tisdagen rapporterat att musiktjänsten Soundtrack your brand har tagit in 27 Mkr av existerande ägare. Ola Sars, en av grundarna till bolaget, att pengarna ska användas för att öka expansionstakten.

”Pengarna ska gå till ett antal tillväxtinitativ”, säger han på telefon från New York.

USA är ett fokusområde för Soundtrack your brand och enligt grundarna Andreas Liffgarden och Ola Sars har bolaget en hel del spännande saker framför sig, utan att kunna gå in på detaljer.

”Det är på kundsidan och stora internationella möjligheter. När man växer med en stor kund i vår lilla värld och man får in en stor kedja som finns på väldigt många marknader. För att serva en kedja då finns de säkert på 50+ marknader och då måste man kunna vara på de marknaderna och följa den kunden. I budgeten hade vi inte räknat med så snabb tillväxt”, säger han.

Läs även: Soundtrack your brand fyller fickorna med nytt kapital

Genom att ta in 27 Mkr vill Soundtrack your brand kunna fullfölja sina tillväxtambitioner. 

”Drar vi igång en ny investeringsrunda nu så sitter jag och Andreas fast i det de närmaste tre månaderna och hinner knappt ta hand om verksamheten och så kan det inte vara just nu när vi har de här möjligheterna. Istället tar vi in kapital från de befintliga ägarna”, säger Ola Sars.

Riskkapitalbolaget Northzone, är en av ägarna som har skjutit till kapital till Soundtrack your brand i den senaste rundan. 

”Man tar in pengar både när man behöver men även när man kan. Bolaget har en fin utveckling och då ska man passa på att ta in pengar så att man kan fortsätta att skala upp”, säger Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone.

Läs även: Soundtrack your brand till Finland och Norge

Med grundarnas erfarenhet från Spotify och Beats anser Pär-Jörgen Pärson att bolaget har ett starkt team och en bra möjlighet att lyckas i sin expansion.

”Det finns massvis av vita fläckar på kartan för det här bolaget. Det har ju i princip bara skrapat på ytan. Det här en marknad som är nästan lika stor som konsumentmarknaden och det finns bara tre spelare så det är en jättemöjlighet.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera