Målet var tydligt satt. Truecaller skulle ha 500 miljoner användare i slutet på 2015. Sen skulle intäkterna komma.
”Jag har jättesvårt att se att vi inte skulle kunna kapitalisera på en bas på runt en halv miljard användare”, sa grundaren Nami Zarringhalam till Di 2014.
Det blev inte en halv miljard användare vid början av 2016, utan knappt 250 miljoner. Marknaden visade sig också mindre säker än Nami Zarringhalam på att Truecaller-kretsen kunde hosta upp. Därför var det svenska bolaget tvunget att bevisa att det kunde tjäna pengar.
Läs mer: Så ska Truecaller bli lönsamt
18 månader senare och med 50 miljoner i annonsintäkter sätter sig Truecaller i intervjustolen med Di Digital.
Truecaller vill bli navet genom vilket användaren navigerar sin omvärld
Nu talar man om aktiva användare, och av dem har man fler än 100 miljoner. Det motsvarar bara 50 öre per år och aktiv användare, men ändå. Bolaget räknar med att göra sin första lönsamma månad i år.
Men Truecallers viktigaste besked handlade varken om intäkter eller riskkapital, två saker som vi affärsjournalister är närmast osunt intresserade av. I stället var det kommentaren från vd:n Alan Mamedi om vart Truecaller är på väg.
”Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform som gör det möjligt för andra att bygga tjänster kring Truecaller”‚ sa vd:n och medgrundaren Alan Mamedi.
Googles videosamtalstjänst Duo är ett samarbete, Swish-upplägget med ICICI ett annat. Truecaller vill bli navet genom vilket hundratals miljoner användare navigerar sin omvärld.
En förlaga är kinesiska Wechat, som låter sina närmare 900 miljoner användare beställa mat, taxi och chatta med vänner.
Dit har Truecaller långt kvar. Men väl där kan några kronor per år och användare räcka långt.
Mer om Truecaller i veckans avsnitt av Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/skypeflyrstockholm-airbnbunderluppochtruecallergorcomeback
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.