Hoppa till innehållet

”Så ska Truecaller ta efter Wechat”

Allt handlar om volym. Om Truecallers kundkrets växer räcker några kronor per användare långt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Patrik Olsson

Målet var tydligt satt. Truecaller skulle ha 500 miljoner användare i slutet på 2015. Sen skulle intäkterna komma.

”Jag har jättesvårt att se att vi inte skulle kunna kapitalisera på en bas på runt en halv miljard användare”, sa grundaren Nami Zarringhalam till Di 2014.

Det blev inte en halv miljard användare vid början av 2016, utan knappt 250 miljoner. Marknaden visade sig också mindre säker än Nami Zarringhalam på att Truecaller-kretsen kunde hosta upp. Därför var det svenska bolaget tvunget att bevisa att det kunde tjäna pengar.

Läs mer: Så ska Truecaller bli lönsamt 

18 månader senare och med 50 miljoner i annonsintäkter sätter sig Truecaller i intervjustolen med Di Digital.

Truecaller vill bli navet genom vilket användaren navigerar sin omvärld

Nu talar man om aktiva användare, och av dem har man fler än 100 miljoner. Det motsvarar bara 50 öre per år och aktiv användare, men ändå. Bolaget räknar med att göra sin första lönsamma månad i år.

Men Truecallers viktigaste besked handlade varken om intäkter eller riskkapital, två saker som vi affärsjournalister är närmast osunt intresserade av. I stället var det kommentaren från vd:n Alan Mamedi om vart Truecaller är på väg.

”Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform som gör det möjligt för andra att bygga tjänster kring Truecaller”‚ sa vd:n och medgrundaren Alan Mamedi.

Googles videosamtalstjänst Duo är ett samarbete, Swish-upplägget med ICICI ett annat. Truecaller vill bli navet genom vilket hundratals miljoner användare navigerar sin omvärld.

En förlaga är kinesiska Wechat, som låter sina närmare 900 miljoner användare beställa mat, taxi och chatta med vänner.

Dit har Truecaller långt kvar. Men väl där kan några kronor per år och användare räcka långt.

Mer om Truecaller i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/skypeflyrstockholm-airbnbunderluppochtruecallergorcomeback

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera