“Tekniken har kommit till den punkt där den nästan är irrelevant idag. Alla mobiltelefoner på marknaden gör i praktiken samma sak. Men om du vill ha något annorlunda, om du till exempel älskar musik, vad ska du då välja?”.
Zound Industries grundare Konrad Bergström tror sig ha svaret på den retoriska frågan i sin hand. London är namnet på det snabbväxande svenska hörlurs- och högtalarföretagets första egenutvecklade mobiltelefon. Den stora Marshall-loggan på telefonens baksida ger en fingervisning om målgruppen.
Säljstarten för telefonen är satt till den 21 augusti, med Zound-delägaren Telia som operatörspartner. Därmed ger sig bolaget in på en helt ny och hårt konkurrensutsatt marknad, där globala företag som Apple och Samsung slåss om dominansen.
Zounds strategi är att helt kliva ur teknikracet, för att istället fokusera på varumärke och känsla.
“Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem”, säger Konrad Bergström.
Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem.
Telefonen London har gummerade kanter, mässingsdetaljer och två separata hörlursuttag, vilket gör att den kan användas i en musikstudio eller med dj-utrustning. Skärmen är 4,7 tum stor och i full hd-upplösning. Zounds egen mjukvara körs ovanpå Googles operativsystem Android och låter användaren växla mellan olika musiktjänster, till exempel mellan Spotify och telefonens inbyggda musikspelare.
Själva hårdvaran byggs av det kinesiska företaget BYD. Zound Industries står för konceptutveckling och designarbete. Särskilt stolt är Konrad Bergström över de två stereohögtalarna som pryder telefonens framsida.
“Det är förmodligen världens mest högljudda telefon”, säger han.
London har en prislapp på 5000 kronor exklusive eventuella operatörsrabatter. Prognosen för 2015 ligger på minst 50 000 sålda enheter. Vinstmarginalen på varje såld telefon är god, säger Konrad Bergström.
Efter norden är planen att lansera i fler länder, men några färdiga operatörsavtal finns inte än. Att sälja mobiltelefoner är komplicerat, medger Konrad Bergström:
"Det är olika inköpare och regler för butiker, för webben och för varje land. Det har varit lite pyssel, men vi kommer igenom. Det tar bara väldigt lång tid”, säger han.
Snabbväxande gasellföretag
Zound Industries affärsidé är att skapa produkter i gränslandet mellan teknik och mode. Bolaget utvecklar hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears.
Bolaget grundades år 2008 och har vuxit snabbt sedan starten. År 2013 utsågs bolaget till årets supergasell av Dagens Industri, det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättning för år 2012 landade på 323 miljoner kronor.
År 2015 räknar Zound med att omsätta 750 miljoner kronor, varav 100 miljoner från den nystartade mobilverksamheten.
Nyligen gick det franska investmentbolaget Time Equity Partners in med 93 miljoner kronor i bolaget, vilket gav en värdering på en knapp miljard. Bland övriga delägare märks investmentbolaget Varenne, med styrelseordförande Tommy Jacobson, samt Teliasonera.
Läs även: Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta