Hoppa till innehållet

Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. 32 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga.

Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.
Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.

Redan 2009 rekryterades Björn Jeffery till Bonnier AB, som även äger Dagens industri, som chef för ”framtidsmedia” inom bolaget.

Till en början arbetade han och medgrundaren Emil Ovemar med en digital prototyp för Bonnierkoncernens tidskrifter. Projektet, Mag+, hyllades av ingen mindre än Apple-grundaren Steve Jobs.

Läs mer: Bonnier säljer Toca Boca

Först 2010 grundade Björn Jeffery och Emil Ovemar Toca Boca, vars idé om digitala leksaker skilde sig något från de datorspel och appar för barn som fanns att tillgå. De pedagogiska, könsneutrala apparna bröt på många sätt med klassisk speldramaturgi.

Toca Boca var på plats under SXSW förra året. Närvarar gjorde också traditionella leksaksbolag som sett barnen fly till just den digitala spelvärlden.

Toca Boca var på plats under techfestivalen SXSW förra året. Foto: Axel Öberg

Den första appen släpptes till försäljning i mars 2011. I dag kan Toca Boca blicka tillbaka på över 30 speltitlar, och på en egen tv-satsning.

Än i dag drivs bolagets produktutveckling av sex kärnprinciper. Bland dessa finns målet att tillgodose olika barns olika behov, att uppmuntra till lek både vid och bortanför skärmen, en positiv grundsyn på teknik och en konsumtionsfri miljö för barnen som använder apparna. Det går varken att köpa tillägg i apparna eller att finna några renodlade tävlingsmoment i spelen.

Tidigt efter lansering fattade Toca Boca ett avgörande beslut: att erbjuda den digitala frisörsalongen Toca Hair Salon för gratis nedladdning.

Toca Bocas vd och medgrundare Björn Jeffery, fotograferad 2012.

Succén var snart ett faktum. Nyanställningar gjorde att alla medarbetare inte längre rymdes runt det sedvanliga lunchbordet i Stockholm, enligt en artikel i tidningen Chef publicerad 2014.

Kommentar: "En affär där alla är vinnare – utom grundarna"

Året efter lansering, 2012, flyttade Björn Jeffery till San Francisco för att komma närmre Silicon Valley. Samma år upprättade bolaget sin första årsredovisning. Omsättningen på 35 Mkr gav ett rörelseresultat på 8,4 Mkr. Under 2014, det senast redovisade verksamhetsåret, omsatte bolaget 82 Mkr med en vinst på drygt 11 Mkr.

Till en början utvecklade Toca Boca endast produkter till försäljning i App Store, men 2013 tog bolaget klivet in på Android-marknaden. I september förra året nådde Toca Boca 100 miljoner nedladdningar. Idag har bolagets appar laddats ned över 140 miljoner gånger, enligt bolaget. 

Förutom i San Francisco har Toca Boca i dag kontor i Stockholm och i New York. Dotterbolaget Sago Mini har sitt fäste i Toronto.

Spelet Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.

Spelet Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.

”Vi är en del av Bonnier Group, ett familjeägt företag som rymmer tidningar, tidskrifter, tv, biografer och digitala medier”, stod det på torsdagseftermiddagen på Toca Bocas webbplats.

Det lär det inte göra länge till. Framtiden för Toca Boca ligger hos Spin Master, en kanadensisk leksaksjätte noterad i Toronto.

Förutom fysiska leksaker har Spin Master erfarenhet av att slå mynt av såväl försäljning som licensering av tv-serier och andra produkter.

Läs även: Bonnier säljer Toca Boca

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera