Hoppa till innehållet

Så stor är Amazons dominans inom e-handeln

Amazons egna märkesprodukter dominerar nu helt försäljningen på nätet inom vissa kategorier, enligt en ny undersökning. 

Jeff Bezos, Amazons vd
Jeff Bezos, Amazons vdFoto: J. Scott Applewhite/ TT

Amazons egna märkesvaror har inom vissa kategorier etablerat sig som de mest sålda produkterna på nätet, enligt en undersökning från 1010data.

E-handelsjätten har varit särskilt framgångsrik inom batterier, högtalare och babyblöjor.
Amazon Echo, som är en röstbaserad sökmotor i en högtalare, uppges ha en marknadsandel på hela 45 procent bland de tio mest sålda varumärkena inom kategorin. Försäljningen på årsbasis har stigit med 67 procent.

Batteriprodukten AmazonBasics har samtidigt sett sin försäljning stiga med 93 procent sedan ett år tillbaka. AmazonBasics står nu för en tredjedel av samtliga batteriprodukter som säljs på nätet.

Amazons barnblöjor, som säljs under varumärket Elements, har 16 procent av marknaden mätt i dollar. Värt att tillägga är att produkterna finns endast som tillgängliga för Prime-medlemmar.

1010datas undersökning omfattade perioden september 2015 till augusti 2016.

Läs även: Amazon ökar försäljningen – men aktien sjunker

Finwire / Di Digital

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera