Hoppa till innehållet

Så stor är Uber-förarnas växande skattenota

Skatteverkets granskning har hittills lett till drygt 3 Mkr i upptaxeringar. Och fler blir det. ”Vi håller på hela hösten”, säger Susanna Bengtsson på Skatteverket.

Uber lanserades i Sverige 2014.
Uber lanserades i Sverige 2014.

Under året har taxiappjätten Uber börjat dela sina förares intäktsuppgifter i Sverige med Skatteverket. Skatteverket har därefter inlett en granskning av Uber-förare, vilket Di Digital nyligen avslöjade. Den genererar flera nya beslut för varje dag som går.

Hittills har 148 förare knutna till den numera nedlagda budgettjänsten Uberpop upptaxerats, enligt myndigheten. Hur många beslut som väntas kan Skatteverket inte uppge, men granskningen lär fortsätta i flera månader till.

”Vi håller på hela hösten här”, säger handläggaren Susanna Bengtsson, som ansvarar för Skatteverkets kontroll av taxibranschen.

Uberpop-förarna i fråga har efter Ubers avgift på 20 procent av taxan tagit emot intäkter från Ubers dotterbolag i Nederländerna utan att redovisa delar eller alla dessa i sina deklarationer.

Den största enskilda upptaxeringen rör uppgår till 132 000 kronor, varav drygt 100 000 kronor består av inkomstskatt på tidigare odeklarerade intäkter. Resten rör sig om en straffavgift och momstillägg.

Totalt har Skatteverket hittills upptaxerat Uberpop-förare med totalt 3,3 miljoner kronor, varav dryg 600 000 kronor i straffavgifter. En genomsnittlig upptaxering ligger på 20 000 kronor, enligt myndighetens siffror.

Nästan alla beslut som rör Uber gäller just Uberpop, där det var privatpersoner som kör bilarna för egen räkning istället för ett taxibolag. Men Skatteverket utesluter inte en granskning av Ubers övriga tjänster.

”Vi tittar på Uberpop i första hand. Det kan bli så att vi även tittar på näringsverksamheten. Men överlag bokför de intäkterna själva”, säger Susanna Bengtsson.


 

Mer om Uber:

Foto:

Kommentar: ”Alla fattar Uberpop – utom myndigheterna”

Foto:

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Foto:

Avslöjar: Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera