Den 8 juni presenterade Apple sin nya tjänst för strömmad musik, Apple Music. Att Apple skulle lansera en musiktjänst har varit en illa dold hemlighet ända sedan köpet av Beats Music för 19,5 miljarder kronor i fjol. För drygt tre veckor sedan släpptes Apple Music, en app som direkt installerades hos alla som uppdaterade sin Iphone.
Men svenska Spotify har laddat upp med en mängd motåtgärder för att stå emot sin nya, gigantiska, konkurrent. Spotify har tagit in hela 4,5 miljarder kronor i riskkapital från bland annat Telia Sonera som Spotify också fördjupat sitt strategiska samarbete med. Bolaget har också hyrt in lobbyister i Washington som propagerar för att Apple konkurrerar på ojämlika villkor.
Dessutom har det under sommaren regnat nyheter från Spotify. Här är de viktigaste lanseringarna i det svenska bolagets försök att stå emot Apple.
LISTA: Här är Spotifys drag i musikkampen
Spotify Running
Nyheten om att Spotify vill sikta in sig på löpare presenterades redan i maj. Funktionen Spotify Running lanserades under sommaren och låter dig lyssna på musik via Spotify anpassad efter ditt springtempo. I samband med lanseringen presenterades även ett samarbete med tränings- och klädjätten Nike, vilket ger löpare som använder sig av Nike+ Running App tillgång till tjänsten.
Spotify ”Discover Weekly”
Den nya funktionen ”Discover Weekly” lanserades i veckan och innebär att användare varje måndag kan ta del av en två timmar lång personligt anpassad spellista, som enligt bolaget ”kombinerar din personliga musiksmak med musiken som liknande musikälskare avnjuter just nu”.
Läs mer: Spotify vill knäcka Apple med levande spellista
Videoinnehåll
Under bolagets lanseringsevent i New York i maj presenterade Daniel Ek nyheten att Spotify ska börja med videoinnehåll. Tillsammans med en lång rad medieföretag som ESPN, Vice News och MTV ska Spotify strömma unikt videoinnehåll till sina användare. Dessutom kommer Spotify att ta in podcasts. Varken video- eller podcastfunktionen har dock satts på i Spotify ännu.
Läs mer: Poddar och video i "nya Spotify"
Spotify Now spellistor
Spotify now är en funktion som är till för att lista ut vad du vill lyssna på just nu. Tjänsten skapar spellistor som väljs baserat på vad du lyssnat på tidigare men också utifrån tid på dygnet och dag i veckan.
Strategiska samarbeten
Samarbeten med aktörer både i och utanför musikindustrin har blivit allt mer strategiskt viktiga för Spotify i jakten på nya användare. I torsdags kom nyheten om att bolaget inleder ett distributionssamarbete med den konkurrerande musikplattformen Beatport.
Att Spotify inleder ett samarbete med en direkt konkurrent är dock inte så underligt som det låter. Trots att Beatport funnits sedan 2005 har tjänsten inte fler än 5 miljoner användare. Vad plattformen däremot har är branschkredd och exklusivt material i form av video och DJ-mixar, något som kan komma att bli en fördel för Spotify i kampen mot Apple Music och deras fokus på unika spellistor.
Läs mer: Samarbeten livsnödvändiga för Spotify
Samarbetet med Beatport är långt ifrån det enda som Spotify inlett under året. Under våren lanserade man samarbeten med både kaffekedjan Starbucks och Sony. Det senare innebär att användare av Sony Playstation samt surfplattor och mobiler i 41 länder kommer att kunna använda Spotify i sina apparater.
Läs mer om följetongen Spotify: Här är samtliga artiklar om musiktjänsten