Hoppa till innehållet

Så tar Spotify upp kampen med Apple Music

Samarbete med allt från kaffekedjor till klädföretag, lobbyverksamhet och en rad nylanseringar. Här är Spotifys alla senaste drag för att slå Apple Music.

Foto: Joey Abrait

Den 8 juni presenterade Apple sin nya tjänst för strömmad musik, Apple Music. Att Apple skulle lansera en musiktjänst har varit en illa dold hemlighet ända sedan köpet av Beats Music för 19,5 miljarder kronor i fjol. För drygt tre veckor sedan släpptes Apple Music, en app som direkt installerades hos alla som uppdaterade sin Iphone.

Men svenska Spotify har laddat upp med en mängd motåtgärder för att stå emot sin nya, gigantiska, konkurrent. Spotify har tagit in hela 4,5 miljarder kronor i riskkapital från bland annat Telia Sonera som Spotify också fördjupat sitt strategiska samarbete med. Bolaget har också hyrt in lobbyister i Washington som propagerar för att Apple konkurrerar på ojämlika villkor.

Dessutom har det under sommaren regnat nyheter från Spotify. Här är de viktigaste lanseringarna i det svenska bolagets försök att stå emot Apple.


LISTA: Här är Spotifys drag i musikkampen

spotifyrunning

Spotify Running

 Nyheten om att Spotify vill sikta in sig på löpare presenterades redan i maj. Funktionen Spotify Running lanserades under sommaren och låter dig lyssna på musik via Spotify anpassad efter ditt springtempo. I samband med lanseringen presenterades även ett samarbete med tränings- och klädjätten Nike, vilket ger löpare som använder sig av Nike+ Running App tillgång till tjänsten.


Spotify ”Discover Weekly”


 Den nya funktionen ”Discover Weekly” lanserades i veckan och innebär att användare varje måndag kan ta del av en två timmar lång personligt anpassad spellista, som enligt bolaget ”kombinerar din personliga musiksmak med musiken som liknande musikälskare avnjuter just nu”.

Läs mer: Spotify vill knäcka Apple med levande spellista


Videoinnehåll

 Under bolagets lanseringsevent i New York i maj presenterade Daniel Ek nyheten att Spotify ska börja med videoinnehåll. Tillsammans med en lång rad medieföretag som ESPN, Vice News och MTV ska Spotify strömma unikt videoinnehåll till sina användare. Dessutom kommer Spotify att ta in podcasts. Varken video- eller podcastfunktionen har dock satts på i Spotify ännu.

Läs mer: Poddar och video i "nya Spotify"


Spotify Now spellistor

Spotify now är en funktion som är till för att lista ut vad du vill lyssna på just nu. Tjänsten skapar spellistor som väljs baserat på vad du lyssnat på tidigare men också utifrån tid på dygnet och dag i veckan.


Strategiska samarbeten

Samarbeten med aktörer både i och utanför musikindustrin har blivit allt mer strategiskt viktiga för Spotify i jakten på nya användare. I torsdags kom nyheten om att bolaget inleder ett distributionssamarbete med den konkurrerande musikplattformen Beatport.
Att Spotify inleder ett samarbete med en direkt konkurrent är dock inte så underligt som det låter. Trots att Beatport funnits sedan 2005 har tjänsten inte fler än 5 miljoner användare. Vad plattformen däremot har är branschkredd och exklusivt material i form av video och DJ-mixar, något som kan komma att bli en fördel för Spotify i kampen mot Apple Music och deras fokus på unika spellistor.

Läs mer: Samarbeten livsnödvändiga för Spotify

Samarbetet med Beatport är långt ifrån det enda som Spotify inlett under året. Under våren lanserade man samarbeten med både kaffekedjan Starbucks och Sony. Det senare innebär att användare av Sony Playstation samt surfplattor och mobiler i 41 länder kommer att kunna använda Spotify i sina apparater.

Läs mer om följetongen Spotify: Här är samtliga artiklar om musiktjänsten

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera