Hoppa till innehållet

Så utlöste Spotify riksdagsdebatt och gatuprotester

Spotify hotar lämna landet. Tech-Sverige kallar till protester utanför riksdagen. Annie Lööf utmanar Mikael Damberg i en riksdagsdebatt. Di Digital har fusklappen för dig som missat upptrappningen till veckans veritabla gladiatorstrid.

OPTIONSBRÅKET: Martin Lorentzon, medgrundare på Spotify, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalistföreningen, näringsminister Michael Damberg, finansminister Magdalena Andersson och Annie Lööf, C-ledare och f.d. näringsminister.
OPTIONSBRÅKET: Martin Lorentzon, medgrundare på Spotify, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalistföreningen, näringsminister Michael Damberg, finansminister Magdalena Andersson och Annie Lööf, C-ledare och f.d. näringsminister.

Förstår du inte heller hur beskattningen av personaloptioner plötsligt blev en stridsfråga i Sveriges riksdag? Var lugn. Det är lite konstigt. Inte minst med tanke på att debatten pågått i flera årtionden.

När dotcombubblan sprack år 2000 var frågan exempelvis högaktuell. Många internetkonsulter hade då fått personaloptioner som rasat i värde. Men eftersom skatten baserats på det ursprungliga värdet på aktierna knutna till optionerna blev många sittande med svartepetter: flera miljoner i skatteskulder som tog många år att betala av.

Förslaget är jättebra för de som omfattas, men de är relativt få.

Sedan dess har techsektorn krävt två saker:

  • Förmånsbeskatta inte personaloptioner när de förvärvas utan när de säljs.
  • Beskatta personaloptioner som inkomst av kapital (30 procent skatt), istället för som inkomst av tjänst (ca 70 procent skatt).

Jämfört med länder som USA, England och Tyskland är det nämligen svårt att locka medarbetare med en kombination av lagom höga löner och personaloptioner som kan bli rena vinstlotten om bolaget blir en succé.

Här är milstolparna som fick personloptioner att bli en stridsfråga 2016:

  • Sommaren 2015: Startupmanifest kräver nytt optionssystem

Inför Almedalen görs en PR-offensiv i form av ett manifest från en rad unga teknikföretag i startupsektorn. Man föreslår bland annat generösa regler för personaloptioner i startupbolag enligt amerikansk modell ”som inte bara lockar talang till startupbolag utan sekundärt även skapar ett ekosystem av ängelinvesterare i nya startups när personaloptionerna löses ut”.

  • 1 September 2015:  Damberg nappar! Snabbutreder personaloptioner

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg antar utmaningen och lovar en snabbutredning om personaloptioner och en startup-ansvarig på Näringsdepartementet.

  • 2 September 2015: Batra anklagar Damberg för idéstöld

Moderaternas Anna Kinberg Batra skriver under på näringsminister Mikael Dambergs plan för att främja startupsektorn. Flera av förslagen har redan lagts fram av Alliansen, säger hon.

  • 9 september 2015: Riskkapitalistföreningen kräver skattesänkningar

Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalistföreningen, och en rad entreprenörer kräver sänkt skatt på personaloptioner. I en debattartikel på DI Digital skriver de bland annat att:

”I USA beskattas optioner som inkomst av kapital med en skattesats på 15-20 procent. I Sverige är det idag inkomst av förvärvsarbete och beskattas således med upp till 67 procent.”

  • 15 mars, lunchtid: Regeringen föreslår nya regler för personaloptioner!

Regeringen, nu med finansminister Magdalena Andersson i spetsen, föreslår en ny typ av personaloptioner, särskilt utformade för snabbväxande startupbolag, i ett förslag till Finansdepartementet.

Dessa ”kvalificerade personaloptioner” ska inte förmånsbeskattas när de förvärvas. När andelarna säljs beskattas de som inkomst av kapital.

Läs mer: Så blir de nya optionsreglerna för startups

Förslaget, som träder i kraft först 2018, gäller dock endast företag inom vissa sektorer. Vidare krävs att bolagen i fråga har färre än 50 anställda, under 80 Mkr i omsättning och är yngre än sju år.

  • 15 mars, kl 15:  Företagarna och Centerpartiet sågar förslaget

Varken intresseorganisationen Företagarna eller småföretagarvänliga Centerpartiet är imponerade av förslaget.

”Förslaget är jättebra för de som omfattas, men de är relativt få”, säger Annika Fritsch, skatteexpert på Företagarna och en av experterna i utredningen som tagit fram förslaget.

Läs mer: "Förbudslistan är lång": Kritik mot förslaget om personaloptioner

  • 15-17 mars: Fan och hans moster sågar förslaget

Förslaget om ”kvalificerade personaloptioner” sågas av en lång skara politiker och företagare. Bland de som träder fram på Di Digital kan nämnas: Mats Persson, skattepolitisk talesperson för Liberalerna (L) och Creandums Carl Fritjofsson.

  • 12 april: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

Spotifys grundare, Daniel Ek och Martin Lorentzon, skriver att tusentals Spotifyjobb riskerar att förloras till USA om inte svenska politiker agerar i deras hjärtefrågor. På plattformen Medium listar de tre problem som hindrar Spotify att växa i dag: bristen på bostäder och programmerare samt, just det, beskattningen av personaloptioner. 

Läs mer: Spotify-grundaren: "Vi tvingas växa i andra länder"

  • 13 april: Techvärlden kallar till demonstration utanför riksdagen

Organisationen Sthlm Tech tar rygg på Daniel Ek och Martin Lorentzon.  Den 11 maj kallar man till en demonstration för bättre villkor för startups utanför Sveriges riksdag.

Läs mer: Upp till kamp! Techvärlden kallar till demonstration utanför riksdagen

  • 15 april: Annie Lööf begär riksdagsdebatt mot Damberg

Efter Spotifys utspel om möjligheterna att driva techbolag i Sverige utmanar Annie Lööf regeringen. Nu begär hon riksdagsdebatt om personaloptioner med näringsminister Mikael Damberg.

Mer om optionskriget i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyshallerbrandtalfranstartup-barrikadernaochnordnetblirriskkapitalister

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera