Hoppa till innehållet

Så utnyttjar de svenska Silicon Valley-bolagen Black Friday

I samband med Thanksgiving-helgen i USA infaller årets största handelsdagar Black Friday och Cyber Monday. Di Digital har tagit reda på hur svenska Silicon Valley-bolag drar nytta av shoppinghögtiden.

(Di Digital/Silicon Valley) I dag är det Black Friday och handelshysterin är i full gång i USA. Traditionellt handlar Black Friday om den fysiska handeln, även om trenden har spillt över på e-handeln och näthandeln har en egen dag med Cyber Monday på måndag.

Listorna över de bästa klippen är många och en hel del av dem handlar om techprylar. De båda handelsdagarna riktar sig traditionellt främst mot konsumenthandel, men konceptet har även spridit sig till business to business-världen.

Vi har frågat några av de svenskstartade bolagen i Silicon Valley om vad de gör – eller inte gör – i samband med den stora handelshelgen.

Foto:

Stina Ehrensvärd, medgrundare och vd för säkerhetsnyckelbolaget Yubico (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Ja, vi har vi har haft Black Friday-kampanjer under några år med en extra bra deal under några dagar for enskilda YubiKeys i vår egen webbshop.”

Gör det någon skillnad för er försäljning?
”Det har aldrig gjort en stor skillnad för vår omsättning, eftersom våra största intakter kommer från företagskunder som lägger större order. Men det är en kul grej som i genomsnitt har genererat ett par hundra tusen dollar extra i webbforsaljning."

Läs också: Hon nobbar riskkapitalet – gör storvinst i Silicon Valley

Foto:

Ebba Blitz, USA-vd för säkerhetsföretaget Alertsec (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, det gör vi inte. Vi säljer kryptering av datorer som en molntjänst och har en unik produkt som vi hittills är ganska ensamma om. Jag tror inte att Black Friday-argument är särskilt intressanta för våra kunder, eftersom vi inte upplever att priset är någon större stötesten.”

Läs också: Från moderator och tv-personlighet till it-säkerhetsexpert

Foto:

 Mathias Thulin, delägare och styrelseordförande på säljtjänsten Getaccept (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
"Nej, men det är en intressant frågeställning och vi har faktiskt diskuterat huruvida vi ska göra en kampanj eller inte.”

”Vi kan se en trend i att det kommuniceras främst om Cyber Monday inom SaaS (software as a service)-mjukvara, och att det främst är bolag som jobbar mot konsumenter som nyttjar dessa kampanjer för att skapa en ’sense of urgency’. Men det som är lite intressant är att vi även ser att en del business-to-business bolag har börjat skapa kampanjer kring detta, framför allt mot de potentiella kunder som har testat deras produkter men inte avslutat köpprocessen. Det gäller främst tjänster som kan köpas in av individer på ett bolag, utan att det kräver något större beslut. De som arbetar med mer komplexa produkter och om det handlar om strategiska investeringar brukar inte fatta beslut utifrån en tillfällig kampanj. Det kan snarare bli irriterande.”

”Vi på Getaccept befinner oss mitt i mellan komplex och enkel försäljning, men har försökt att hålla en väldigt tydlig och transparent prissättning ut mot kund, vilket gör att vi i dagsläget inte nyttjar kampanjdagar såsom Black Friday eller Cyber Monday. Det är dock väldigt imponerade och intressant att se hur dessa två dagar kan påverka affärsläget så mycket. Jag sitter själv och väntar på att köpa en home-automation lösning på Black Friday. Och Getaccept kommer säkerligen i framtiden att ha några smarta kampanjer kopplade till dessa dagar också.”

Läs också: Y Combinator från insidan

Foto:

Louise Fritjofsson, grundare och vd för träningstjänsten Vint (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Ja, det gör vi och det är första året vi gör en business-to-business-kampanj.”

Gör det någon skillnad för er försäljning?
”Vi räknar med att öka försäljningen med 5 procent för månaden på grund av kampanjen.”

Har ni gjort det förut och hur gick det då?
”Ja, mot konsumenter men inte andra företag. Vårt bästa år gav oss ett lyft på 15 procent nya kunder mot tidigare månader med samma investering i marknadsföring. Detta var inklusive Cyber Monday.”

Foto:

Jacob Jolis, medgrundare och vd för språktjänsten Verbling (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, vi konkurrerar på kvalitet. Våra kunder väljer oss för den höga standarden på våra språklärare och lektionsteknik. De som letar efter det billigaste alternativet vet att det finns sätt att lära sig språk gratis på internet. Vår kundbas är även spridd över hela världen och vår marknadsföring är därför mindre "Amerika-centrerad" än andra bolags här där Black Friday är ett större kulturellt fenomen.”

Läs också: Språktjänsten Verbling når miljongränsen

Foto:

Mai-Li Hammargren, marknadschef på Lookback – en tjänst för att spela in vad som händer i en app (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, och det finns andra tillfällen som är mer relevanta för målgruppen. Men vi har precis introducerat den nya tjänsten Lookback Live som möjliggör att spåra användarbeteenden i realtid, och av den anledningen kommer vi nog att uppleva ett större antal signups än förra året. Annars kommer vi nog inte att påverkas nämnvärt.”

Foto:

Johan Brissmyr, grundare och vd för säkerhetslösningen Castle (NTL):

Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, vi gör inte något särskilt. Vi genomför inte kampanjer än.”

Läs också: Castle tar in 18 miljoner

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera