(Di Digital/Silicon Valley) I dag är det Black Friday och handelshysterin är i full gång i USA. Traditionellt handlar Black Friday om den fysiska handeln, även om trenden har spillt över på e-handeln och näthandeln har en egen dag med Cyber Monday på måndag.
Listorna över de bästa klippen är många och en hel del av dem handlar om techprylar. De båda handelsdagarna riktar sig traditionellt främst mot konsumenthandel, men konceptet har även spridit sig till business to business-världen.
Vi har frågat några av de svenskstartade bolagen i Silicon Valley om vad de gör – eller inte gör – i samband med den stora handelshelgen.
Stina Ehrensvärd, medgrundare och vd för säkerhetsnyckelbolaget Yubico (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Ja, vi har vi har haft Black Friday-kampanjer under några år med en extra bra deal under några dagar for enskilda YubiKeys i vår egen webbshop.”
Gör det någon skillnad för er försäljning?
”Det har aldrig gjort en stor skillnad för vår omsättning, eftersom våra största intakter kommer från företagskunder som lägger större order. Men det är en kul grej som i genomsnitt har genererat ett par hundra tusen dollar extra i webbforsaljning."
Läs också: Hon nobbar riskkapitalet – gör storvinst i Silicon Valley
Ebba Blitz, USA-vd för säkerhetsföretaget Alertsec (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, det gör vi inte. Vi säljer kryptering av datorer som en molntjänst och har en unik produkt som vi hittills är ganska ensamma om. Jag tror inte att Black Friday-argument är särskilt intressanta för våra kunder, eftersom vi inte upplever att priset är någon större stötesten.”
Läs också: Från moderator och tv-personlighet till it-säkerhetsexpert
Mathias Thulin, delägare och styrelseordförande på säljtjänsten Getaccept (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
"Nej, men det är en intressant frågeställning och vi har faktiskt diskuterat huruvida vi ska göra en kampanj eller inte.”
”Vi kan se en trend i att det kommuniceras främst om Cyber Monday inom SaaS (software as a service)-mjukvara, och att det främst är bolag som jobbar mot konsumenter som nyttjar dessa kampanjer för att skapa en ’sense of urgency’. Men det som är lite intressant är att vi även ser att en del business-to-business bolag har börjat skapa kampanjer kring detta, framför allt mot de potentiella kunder som har testat deras produkter men inte avslutat köpprocessen. Det gäller främst tjänster som kan köpas in av individer på ett bolag, utan att det kräver något större beslut. De som arbetar med mer komplexa produkter och om det handlar om strategiska investeringar brukar inte fatta beslut utifrån en tillfällig kampanj. Det kan snarare bli irriterande.”
”Vi på Getaccept befinner oss mitt i mellan komplex och enkel försäljning, men har försökt att hålla en väldigt tydlig och transparent prissättning ut mot kund, vilket gör att vi i dagsläget inte nyttjar kampanjdagar såsom Black Friday eller Cyber Monday. Det är dock väldigt imponerade och intressant att se hur dessa två dagar kan påverka affärsläget så mycket. Jag sitter själv och väntar på att köpa en home-automation lösning på Black Friday. Och Getaccept kommer säkerligen i framtiden att ha några smarta kampanjer kopplade till dessa dagar också.”
Läs också: Y Combinator från insidan
Louise Fritjofsson, grundare och vd för träningstjänsten Vint (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Ja, det gör vi och det är första året vi gör en business-to-business-kampanj.”
Gör det någon skillnad för er försäljning?
”Vi räknar med att öka försäljningen med 5 procent för månaden på grund av kampanjen.”
Har ni gjort det förut och hur gick det då?
”Ja, mot konsumenter men inte andra företag. Vårt bästa år gav oss ett lyft på 15 procent nya kunder mot tidigare månader med samma investering i marknadsföring. Detta var inklusive Cyber Monday.”
Jacob Jolis, medgrundare och vd för språktjänsten Verbling (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, vi konkurrerar på kvalitet. Våra kunder väljer oss för den höga standarden på våra språklärare och lektionsteknik. De som letar efter det billigaste alternativet vet att det finns sätt att lära sig språk gratis på internet. Vår kundbas är även spridd över hela världen och vår marknadsföring är därför mindre "Amerika-centrerad" än andra bolags här där Black Friday är ett större kulturellt fenomen.”
Läs också: Språktjänsten Verbling når miljongränsen
Mai-Li Hammargren, marknadschef på Lookback – en tjänst för att spela in vad som händer i en app (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, och det finns andra tillfällen som är mer relevanta för målgruppen. Men vi har precis introducerat den nya tjänsten Lookback Live som möjliggör att spåra användarbeteenden i realtid, och av den anledningen kommer vi nog att uppleva ett större antal signups än förra året. Annars kommer vi nog inte att påverkas nämnvärt.”
Johan Brissmyr, grundare och vd för säkerhetslösningen Castle (NTL):
Gör ni någon kampanj på Black Friday eller Cyber Monday?
”Nej, vi gör inte något särskilt. Vi genomför inte kampanjer än.”
Läs också: Castle tar in 18 miljoner