Hoppa till innehållet

Så vill Google ta sig in i användarnas hem

Google satsar stort på AI-butlern Assistant och tror att man hinner ikapp Amazons Echo med sin nya smarta högtalare Home. ”Många framgångsrika produkter var inte de första i sitt slag”, säger toppchefen John Giannandrea.

Produktchefen Rishi Chandra visar upp den lilla smarta högtalaren Home, som Google började sälja i USA i oktober i år. Foto: Boris Zharkov
Produktchefen Rishi Chandra visar upp den lilla smarta högtalaren Home, som Google började sälja i USA i oktober i år. Foto: Boris Zharkov

(Di Digital/Silicon Valley) ”Ok Google, can babies eat tomatoes?”

Rishi Chandra, produktchef på Google, frågar den nya smarta högtalaren Home om bebisar kan äta tomat. Home svarar med en källa som säger att barn inte ska äta det förrän vid 10-12 månader.

Vi är en grupp journalister från Europa, Australien och Japan som sitter och lyssnar. Det märks att Rishi Chandra har gjort presentationen förut. Han frågar ledigt Home om musik och videoklipp på Youtube, och berättar att högtalaren även ska kopplas ihop med Netflix och Google Photos – en nyhet som kom under torsdagen.

”Den ser inte ut som en teknikprodukt”, säger Rishi Chandra.

Högtalarens utseende har snarare jämförts med en luftfräschare, men det tar inte han inte illa upp för.

Foto:

Rishi Chandra, produktchef för Google Home, demonstrerar den nya högtalaren som bland annat kan kopplas till olika Google-tjänster som Calendar och Google Photos. Foto: Boris Zharkov

Det är Googles nya AI-assistent Assistant som Rishi Chandra pratar med i Home. Förutom i högtalaren går den att använda i Googles nya mobil Pixel och i meddelandeappen Allo. Home och Pixel började säljas i USA i oktober i år, men det är oklart när och om de kommer till Sverige.

I förra veckan bjöd Google in tredjepartsutvecklare till att ta fram tjänster för Assistant i Home. Vilket går i linje med vad till exempel Apple gjorde med assistenten Siri tidigare i år och Microsoft med Cortana.

Läs också: Här är Googles Iphone-utmanare

Ordet som de stora it-jättarna slänger sig med när det gäller assistenterna är konversationer. Googles sökmotor har kunnat svara på röstkommandot ”Ok Google” i några år, men med Assistant handlar det istället om ett samtal, om än så länge inte så sofistikerat.

Google har samlat den internationella journalistgruppen i ett föreläsningsrum på Googles campus i Mountain View, Kalifornien. Alla som är framme och pratar säger att det fortfarande är tidigt i utvecklingen. Trots att det finns flera konkurrenter ute på marknaden med alternativ, har de inte så mycket konkret att berätta om planerna.

Foto: Boris Zharkov

John Giannandrea säger att Google ser AI-butlern Assistant som en förlängning av sök. Foto: Boris Zharkov

“Vi har bara börjat den här resan”, säger John Giannandrea, som är expert på artificiell intelligens och leder utvecklingen av sök, Chrome och maskinintelligens på Google.

Även om Google har jobbat med artificiell intelligens och röstigenkänning under ett antal år, går det inte att jämföra med de 18 åren man har lagt på sök.

”Vi ser Google Assistant som en förlängning av sök”, säger John Giannandrea.

Han pratar om plattformar som kan dra fördelar av röstigenkänning, som till exempel bilar eller att kunna tända och släcka lampor i hemmet. Assistenten ska hjälpa användarna på olika sätt och komma ihåg saker om dem.

Vi tar med oss tillgångarna från sök.

John Giannandrea får frågan om hur Google tänker kring att Amazon var före med en smart högtalare i form av Echo med assistenten Alexa.

”Många framgångsrika produkter var inte de första i sitt slag”, svarar han, men tillägger att Amazon har fått mycket beröm för Alexa.

”Vi tar med oss tillgångarna från sök”, fortsätter han.

Det kommer även upp en fråga om personlig integritet och säkerhet, i förhållande till att assistenten lär sig saker om användarna och använder den informationen för att ge vassare svar. John Giannandrea säger att ens personliga information är skyddad, och hänvisar till att man själv kan gå in och se vad till exempel Home har loggat om en och ta bort det man inte vill ska finnas kvar där. 

Det kan exempelvis handla om att man har konverserat med ett företag som har byggt en bot för Assistant och att Google sedan kan använda den informationen. Mikrofonerna i Home är krypterade, men är alltid på och lyssnar om man inte stänger av dem.

Nästa år handlar om tjänster och transaktioner.

När det gäller vilka företag som ska utveckla botar för Assistant kommer det till en början handla om till exempel underhållningstjänster, nyheter, spel eller guidad meditiation. Tre bolag som är med från starten är mediesajten Buzzfeed, fråga- och svar-tjänsten Quora och den danska vinappen Vivino.

I det här läget kommer det inte att ske några betalningar genom Assistant, utan det kommer först under 2017.

Läs också: Därför pratar alla plötsligt om botar

”Nästa år kommer att handla om tjänster och transaktioner”, säger Valerie Nygaard, ansvarig för Google Actions, som Googles program för tredjepartsutveckling heter.

En utmaning, liksom det är med appar i Appstore och Google Play i dag, är att få användarna upptäcka att tjänsterna i Assistant. De går att anropa direkt via assistenten och behövs inte installeras.

Foto: Boris Zharkov

Valerie Nygaard är ansvarig för Google Actions, plattformen för tredjepartsutvecklare i Assistant. Foto: Boris Zharkov

”Det kommer att finnas en förteckning som man kan titta i”, försäkrar Valerie Nygaard.

Frågan är bara hur lång den blir.

Men för att aktiviteten i Assistant ska ta fart krävs det att folk ska känna ett behov av den. Google har hittills inte lyckats så bra med att sälja hårdvara och för att få fart på högtalaren Home och mobilen Pixel har bolaget avsatt mer pengar till marknadsföring.

"Att bygga mjukvara och hårdvara tillsammans gör att vi kan utnyttja dess fulla potential. Med Google Assistant som kärnan", sa hårdvaruchefen Rick Osterloh på scenen, när bolaget presenterade den nya mobilen Pixel i oktober i år.

Även meddelandeappen Allo står inför en utmaning, då det redan finns många etablerade konkurrenter. Under första veckan efter lansering nådde appen fem miljoner nedladdningar, men sedan tog det nära två månader att nå det dubbla.

”Affärsmöjligheterna för Home handlar först om hårdvara och att driva intäkter från produkten. För assistenten tittar vi på hur vi kan driva trafik från den över tid. Vi tittar på olika sätt att tjäna pengar, men betalningsområdet är ganska odefinierat just nu”, säger Rishi Chandra, produktchefen som bland annat är ansvarig för Google Home.


Vill du höra mer om när Di Digital besökte Google i veckan. Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden!

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-uber-volvon-truecallerskapitaljaktochgooglesnyabutler

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera