Hoppa till innehållet

Så vill Niklas Zennström rädda Östersjön

Vid sidan av riskapitalbolaget Atomico har Skype-grundaren Niklas Zennström en annan hjärtefråga. Genom projektet Race for the Baltics vill han få världens hjälp att rädda miljön i Östersjöregionen.

Niklas Zennström
Niklas Zennström

”De somrar Östersjöns algblomning är stor förlorar Öland 250 miljoner kronor. Turisterna undviker att åka dit vilket slår på hotell, campingplatser och bensinstationer som får lägga ned”, säger Niklas Zennström i samband med konferensen Di Hållbarhet. 

Det är sådana exempel han vill lyfta inom Race for the Baltics för att övertyga kommuner och företag runt Östersjön om nyttan av investeringar som bidrar till att rädda innanhavet.

Kraftiga investeringar i regionen skulle skapa 900 000 jobb över 15 år i de nio länderna kring Östersjön, enligt konsultföretaget BCG. Bilden föreställer Oxelösunds hamn. Foto: Joey Abrait

Projektet lanserades i november ifjol och i dagsläget samarbetar man med sju kommuner och 20 företag och forskningsinstitut i Polen, Litauen, Finland och Sverige. Svenska kommuner som deltar är Kalmar, Västervik, Värmdö och Vaxholm.

Målet är att samarbeta med 100 kommuner år 2020.

Genom att föra samman olika aktörer som kommuner och företag och visa på goda exempel hoppas man att de ska kunna hjälpa varandra.

”Tanken är att lära sig av best practice. Kommuner kan ha svårt att få igenom investeringar internt, men om man ser att någon annan redan har lyckats så minimerar man risken”, säger han.

”Dessutom kanske inte alla kommuner har vare sig beredskapen, kompetensen eller personalen som kan sitta och göra det här själva.”

Enligt Niklas Zennström är bilden av hållbarhet som ett vägval utdaterad.

 

Vi tror att det finns många bra investeringar som också är bra för miljön.

 

”Tidigare sa man att antingen gör man bra business eller så gör man något som är bra för miljön, att det går inte att kombinera. Tesen vi tror på är att det finns många bra investeringar som också är bra för miljön”, säger han.

Innan lanseringen av Race for the Baltics lät man det amerikanska konsultföretaget Boston Consulting Group, BCG, räkna på de ekonomiska konsekvenserna av miljöinvesteringar i Östersjöregionen.

BCG intervjuade 200 kommuner och kom fram till att kraftiga investeringar i regionen skulle skapa 900 000 jobb över 15 år i de nio länderna kring Östersjön.

”Vi tror att man måste hitta hållbara lösningar som också är bra ekonomiskt. Det jag lärt mig av ett helt liv som entreprenör och investerare är att man måste titta på den totala potentialen. BCG:s rapport visar att miljöinvesteringar i Östersjön kan skapa 900 000 jobb.”

En annan tanke bakom Race for the Baltics är att miljöinvesteringar görs bäst på lokal nivå.

”Om man drar ner det här på lokal nivå så tror vi att det är enklare att vara beslutsför. Är man en kommun vid kusten så ser man problemet”, säger Niklas Zennström.

Intresset för Östersjön har Niklas Zennström med sig från ungdomen då han seglade i Östersjön.

”Vi svenskar tillbringar mycket tid i naturen, så vi lär oss tidigt att uppskatta den. Vår medvetandegrad är väldigt hög ur ett internationellt perspektiv”, säger han.

Läs mer: Zennströms Atomico tar in 6,2 miljarder i ny jättefond

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera