Hoppa till innehållet

Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars

Liv på Mars? Om Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk får bestämma kommer det att finnas människor som bor där redan 2024. Så här ska det gå till.

Foto: AP

Elon Musk är känd för sina storslagna visioner. Med rymdbolaget SpaceX och koncept som Hyperloop har han visat världen att Teslas elbilar bara är början.

På tisdagskvällen svensk tid pratade han i en livesänd presentation om sin plan för att bygga upp en självförsörjande civilisation på Mars. Redan inom 40-100 år tror han att det kan bli verklighet. För att nå dit hoppas han kunna börja skicka transporter med människor till Mars redan år 2024.

"När vi visar att det här är möjligt och att drömmen är verklighet, så tror jag att det kommer ge en snöbollseffekt”, sa Elon Musk.

Resorna ska självklart ske i SpaceX:s regi. Målet är att bolaget ska ha 1 000 återanvändbara rymdfarkoster som kör minst 100 personer mellan jorden och mars varje gång. Varje farkost ska vara 12 meter i diameter och 122 meter lång. Resan tar nästan tre månader och inuti rymdskeppen ska det bland annat finnas restauranger, biograf och mycket annat.

0qo78R_yYFA

Elon Musk är känd för att utlova snabb utveckling. De senaste fem åren har han missat 20 av hans utsatta planer för Tesla, och tio av målen med i genomsnitt ett år, enligt en artikel i Wall Street Journal. Även om rymdfarkoster inte går att jämföra med elbilar, så ger det en indikation på Elon Musks optimistiska inställning.

Än så länge har SpaceX inte transporterat några människor till Mars, men planen är att den första kapseln, Dragon 2, ska skickas upp 2018. Bolaget grundades 2002 och var det första kommersiella rymdföretaget att få ett kontrakt med Nasa.

Men SpaceX fick problem förra månaden med en raket som exploderade och förstörde en dyr satellit som Facebook skulle använda. Vad som gick fel är ännu oklart. Det verkar dock inte stoppa Elon Musk och i helgen testade SpaceX den nya Raptor-raketmotorn med lyckat resultat. En motor som ska sitta på rymdfarkosterna som ska gå till Mars i framtiden.

Elon Musk nöjer sig heller inte bara med Mars, utan vill flyga folk till fler planeter. Målet är att människan ska bli en ”multiplanetär art”.

Foto: AP

Att resa till Mars är dock ingen billig historia. 200 000 dollar per person ska det kosta att använda det Elon Musk kallar ”Interplanetary Transport System”, vilket motsvarar runt 1,7 miljoner kronor. Men det kräver att en miljon människor anmäler sig. I dagsläget är kostnaden väldigt mycket högre, hela 10 miljarder dollar, motsvarande runt 86 miljarder kronor, per person.

Det är lite kallt, men vi kan värma upp den.

Mars-koloniseringen kommer att bli ett kostsamt projekt och Elon Musk sa att han själv sparar för att kunna vara med och finansiera det. Enligt många var den utförliga presentationen hans sätt att försöka övertyga möjliga finansiärer och USA:s regering hur allvarlig han är med planerna.

Men varför vill Elon Musk befolka Mars? Han pratade bland annat om att vi kommer uppleva en domedag på jorden och att Mars är den mest lämpade planeten för människan. Där finns till exempel tillgång till vatten, men som i dag ligger nedfryst under ytan och kräver att planeten värms upp.

”Det är lite kallt, men vi kan värma upp den", sa Elon Musk.

Än så länge jobbar dock bara fem procent av SpaceX:s personal med Mars-projektet och i en telefonkonferens efter presentationen kallade Elon Musk det för ett hobbyprojekt. Så civilisationen på Mars kanske dröjer ändå.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera