Annons

Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars

Sungard säkrar Airtours resor SPONSRAT AV Sungard Availability Services

John Elvesjö är en av Tobiis grundare.

Förlusten ökar i Tobii när bolaget nyinvesterar

Cristina Stenbecks Kinnevik storköper aktier i Com Hem.

Kinnevik storköper i Com Hem

Joakim Andersson, tillförordnad vd och finanschef på Kinnevik.

Kinneviks substansrabatt minskar

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars

Foto: AP
Liv på Mars? Om Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk får bestämma kommer det att finnas människor som bor där redan 2024. Så här ska det gå till.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elon Musk är känd för sina storslagna visioner. Med rymdbolaget SpaceX och koncept som Hyperloop har han visat världen att Teslas elbilar bara är början.

På tisdagskvällen svensk tid pratade han i en livesänd presentation om sin plan för att bygga upp en självförsörjande civilisation på Mars. Redan inom 40-100 år tror han att det kan bli verklighet. För att nå dit hoppas han kunna börja skicka transporter med människor till Mars redan år 2024.

"När vi visar att det här är möjligt och att drömmen är verklighet, så tror jag att det kommer ge en snöbollseffekt”, sa Elon Musk.

Resorna ska självklart ske i SpaceX:s regi. Målet är att bolaget ska ha 1 000 återanvändbara rymdfarkoster som kör minst 100 personer mellan jorden och mars varje gång. Varje farkost ska vara 12 meter i diameter och 122 meter lång. Resan tar nästan tre månader och inuti rymdskeppen ska det bland annat finnas restauranger, biograf och mycket annat.

0qo78R_yYFA

Elon Musk är känd för att utlova snabb utveckling. De senaste fem åren har han missat 20 av hans utsatta planer för Tesla, och tio av målen med i genomsnitt ett år, enligt en artikel i Wall Street Journal. Även om rymdfarkoster inte går att jämföra med elbilar, så ger det en indikation på Elon Musks optimistiska inställning.

Än så länge har SpaceX inte transporterat några människor till Mars, men planen är att den första kapseln, Dragon 2, ska skickas upp 2018. Bolaget grundades 2002 och var det första kommersiella rymdföretaget att få ett kontrakt med Nasa.

Men SpaceX fick problem förra månaden med en raket som exploderade och förstörde en dyr satellit som Facebook skulle använda. Vad som gick fel är ännu oklart. Det verkar dock inte stoppa Elon Musk och i helgen testade SpaceX den nya Raptor-raketmotorn med lyckat resultat. En motor som ska sitta på rymdfarkosterna som ska gå till Mars i framtiden.

Elon Musk nöjer sig heller inte bara med Mars, utan vill flyga folk till fler planeter. Målet är att människan ska bli en ”multiplanetär art”.

Foto: AP

Att resa till Mars är dock ingen billig historia. 200 000 dollar per person ska det kosta att använda det Elon Musk kallar ”Interplanetary Transport System”, vilket motsvarar runt 1,7 miljoner kronor. Men det kräver att en miljon människor anmäler sig. I dagsläget är kostnaden väldigt mycket högre, hela 10 miljarder dollar, motsvarande runt 86 miljarder kronor, per person.

Det är lite kallt, men vi kan värma upp den.

Mars-koloniseringen kommer att bli ett kostsamt projekt och Elon Musk sa att han själv sparar för att kunna vara med och finansiera det. Enligt många var den utförliga presentationen hans sätt att försöka övertyga möjliga finansiärer och USA:s regering hur allvarlig han är med planerna.

Men varför vill Elon Musk befolka Mars? Han pratade bland annat om att vi kommer uppleva en domedag på jorden och att Mars är den mest lämpade planeten för människan. Där finns till exempel tillgång till vatten, men som i dag ligger nedfryst under ytan och kräver att planeten värms upp.

”Det är lite kallt, men vi kan värma upp den", sa Elon Musk.

Än så länge jobbar dock bara fem procent av SpaceX:s personal med Mars-projektet och i en telefonkonferens efter presentationen kallade Elon Musk det för ett hobbyprojekt. Så civilisationen på Mars kanske dröjer ändå.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post