Hoppa till innehållet

Så vrålade sig ankarmén in i näthistorien

Ett några sekunder långt klipp där en samling plastankor gallskriker som om de stod inför Mordors arméer har blivit tokviralt. Just nu skrivs det in i nätets historieböcker – och det riktigt intressanta är vad som står där om ett år.

Ankfilmen och några av artiklarna som skrivits om den.
Ankfilmen och några av artiklarna som skrivits om den.Foto: Kevin Synnes

Hade du hellre slagits mot hundra hästar stora som ankor, eller mot en anka stor som en häst? Den frågan har såväl Barack Obama, Carl Bildt och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson fått ta ställning till. Det är en märkligt prioriterad fråga när man har en av världens, Sveriges eller mediebranschens viktigaste män framför sig, men det gör detsamma. Det är nämligen ett internskämt på Reddits stora underforum Ask me Anything, och i näthierarkin sorteras internskämt ovanför mycket annat.

I veckan har världen begåvats med ännu en ny upplevelse. Fredagen den 28 augusti laddade den norska 22-årige mekanikern Kevin Synnes upp en filmsnutt på Facebook, och något senare publicerade han samma film på Youtube. Han hade varit på Biltema med sin flickvän, en kvinna som inte gillar att bli utskämd på offentlig plats. Eftersom Kevin Synnes gillar att skoja med henne bestämde han sig för att skämma ut sig på offentlig plats.

nHc288IPFzk

Kontrasten mellan de döda, lealösa plastfåglarna och deras närmast besatta stridsvål träffade nätet mitt i magen. Drygt 72 timmar senare intervjuades en paff Synnes av NRK. En explosion hade inträffat. Din film har nu visats miljontals gånger på Youtube och svindlande 30 miljoner gånger på Vine, påpekade journalisten och frågade om Kevin lyckades göra sin flickvän generad. ”Ja, och det var i alla fall det viktigaste”, svarade han skrattande.

På samma sätt som frågan om hästar och ankor är en obligatorisk del av varje ny frågestund på Reddit, en pusselbit som helt enkelt måste läggas om inte annat så bara för att komma förbi den, har Synnes klipp snabbt tagit sig upp på en av de högsta nivåerna ett internskämt på nätet kan uppnå. Det har blivit ett kapitel i nätets referensbibel. Det är en blinkning mellan människor som tycker sig kunna flytande internet.

https://vine.co/v/eIQqUEBvuVB/embed/simple

https://vine.co/v/eII39YhZaJn/embed/simple

Jag har intervjuat många som råkat bli internationellt virala, och i intervjuer ger Synnes uttryck för precis samma sak som dem. ”Det är helt sjukt”, säger han till NRK och bedyrar att han aldrig ”hade trott att den skulle ta av.”

För den som är intresserad av nätkultur är han egentligen inte mer än en statist. I nätets barndom pratades det romantiskt om att innehållet skulle vara allt, och att kreatörer bara skulle vara ansiktslösa konton som byggde på Babels torn av memer. Det var med utgångspunkt i detta som Mike Rugnetta i en intressant Youtubefilm argumenterade för att den kulturella singulariteten, det vill säga självreplikationen, nu hade uppstått på nätet.

eNBOkp346G8

Nu, efter en vecka, börjar uppståndelsen kring ankarmén lägga sig. Fast bara bland de som vanligen upptäcker internetskämt först. Filmsnutten kommer cirkulera i månader, längre och längre ut från pionjärerna, genom lager efter lager av medelålders mammor och pappor. Det intressantaste med klippet är egentligen hur dess bidrag till nätkulturen som helhet ser ut om ett år – när den smält samman med allt annat. När den på riktigt förvandlats till blott ett av många ord i uppslagsverket över skojigheter på nätet. När den lägger sig till ro bredvid frågan om huruvida Barack Obama skulle vilja slåss med ankor eller hästar.

Apropå det. En extra liten bonus finns det i Kevin Synnes filmsnutt. Tack vare den vet vi nu hur det skulle låta att faktiskt anfallas av hundra ankor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera