Hoppa till innehållet

Saab diskuterade telefonavlyssning med spionföretag

Våren 2013 kontaktade Michael Niva, då informationssäkerhetschef på Saab, det kontroversiella företaget Hacking Team, för att diskutera utrustning för avlyssning av mobiltelefonsamtal. Saab förnekar att det handlade om annat än informationsinhämtning.

Foto: Wikileaks / Saab

Det italienska företaget Hacking Team är känt för att sälja spionprogram och hackarverktyg till regeringar. Nyligen lades en stor mängd interna dokument ut på visselblåsarsajten Wikileaks, bland annat e-postkorrespondens mellan Hacking Team och företagets kunder.

Ett av dokumenten visar en e-postkonversation mellan Massimilano Luppi, key account manager på Hacking Teams kontor i Singapore, och Michael Niva, informationssäkerhetschef på Saab.

Det är Michael Niva som tar kontakt med Hacking Team under våren 2013. Han ställer frågor kring uttrustning för att avlyssna mobiltelefonsamtal.

“I have noticed that you have an interesting product that may be of interest to my company”, skriver Michael Niva i ett mejl.

I have noticed that you have an interesting product that may be of interest to my company.

 

Han fortsätter sedan att prata om teknik för telefonavlyssning bland annat såkallade IMSI-catchers. 

IMSI står för ”International Mobile Subscriber Identity”, och en IMSI-catcher är en fejkad basstation som används för att samla information från telefonsamtal och mobiltrafik. IMSI-catchers används av vissa länders underrättelsetjänster, men i andra länder betraktas de som integritetskränkande och är olagliga.

“I assum (right or wrong)  that the concept may require control of telecom and it infrastructure, but that is we familiar with”, fortsätter Michael Niva.


I sitt svar föreslår Massimilano Luppi ett telefonmöte. Michael Niva bekräftar och de två bestämmer att höras på morgonen den 7 maj, dagen efter mejlkonversationen.

Idag arbetar Michael Niva som manager för it- och kommunikationssäkerhet på Saab.

När Di Digital når honom på telefon bekräftar han att mejlkonversationen i fråga är äkta. Men avböjer att svara på fler frågor.

“Jag får hänvisa till vår presschef”, säger Michael Niva flera gånger och lägger sen på luren.

Något senare ringer Michael Niva tillbaka. Han menar att konversationen med Hacking Team ägde rum i research-syfte.

Jag var intresserad av hur i herrans namn de gör med sina produkter för att komma in i folks telekommunikation. Jag är tekniknörd själv”, säger Michael Niva.

Ni pratar om ett telefonmöte, äger det rum?

“Ja.”

Vad diskuterar ni under det mötet?

“Vilken teknik de använder sig av.”

Mejlen ger intrycket att du diskuterar en affär eller något slags samarbete med Hacking Team. Inleddes någonsin ett sådan samarbete?

“Nej för guds skull, det är kutym att man talar om det så, annars är de inte intresserade av att träffas”, säger Michael Niva och fortsätter:

“Det var ju bara för mig att dra tillbaka tårna. Det var ju lite kontroversiellt.”

“I mitt jobb så ingår det att försöka hitta vad som kan drabba oss eller som kan drabba andra. Det är ingenting konstigt med det”, fortsätter Michael Niva.

Läs även: Blogg: För Hisham är hacken inget skämt

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera