Hoppa till innehållet

Sagan om Sagan om de bannlysta

Det kan kallas Sveriges första Youtube-hit. Sommaren 2006 tittade alla på de bisarra svenska dubbningarna av Sagan om ringen, och än i dag lever de kvar i det kollektiva minnet. Nu träder filmernas skapare för första gången fram i en intervju.

Robin Olsson och en scen ur "Sagan om de Bannlysta"
Robin Olsson och en scen ur "Sagan om de Bannlysta"Foto: Privat

Aragorn ser oroad ut. Han har gripit tag i Pippins arm mitt i rörelsen, och hindrat honom från att kasta ännu en sten i den oljigt svarta insjön. Aragorn kastar en snabb blick över vattenytan och böjer sig ned mot Pippins öra.

“Du är för dålig för att kasta sten”, mumlar han.

05hDiLTDkFo

Känner du igen scenen, men inte citatet? Då kanske du helt enkelt hade andra saker för dig i mitten av 00-talet än att sitta framför Youtube. Våren 2006, när sajten precis hade fyllt ett år, spreds länken till den märkliga svenska dubbningen av scenen i Sagan om ringen när brödraskapet försökte ta sig in genom Morias portar. I dubbningen sjöng Gandalf “Vill ha dig i mörkret hos mig”, svor som en rallare och kallade Merry idiot. Svenska tonåringar skrek av skratt framför sina vita Ibooks.

Och klippet blev stort. Det är svårt att säga om det var Youtube som hjälpte “Sagan om de bannlysta” slå igenom i Sverige, eller om det i själva verket var tvärtom. I maj 2006, två månader efter att den laddats upp, hade filmklippet redan fått över 250 000 visningar. I dag har det hunnit bli 3,6 miljoner.

Youtube i maj 2006.

"Sagan om de Bannlysta" på Youtube, som det såg ut i maj 2006. Foto: Internet Archive

Allt började 2003, i datorn hemma hos en 16-årig Robin Olsson.

“Jag satt mycket vid datorn och jag älskade Sagan om Ringen, och plötsligt en dag när jag satt och kollade på filmen tänkte jag, ‘vad kul det skulle vara om jag kunde ta bort allt ljud och lägga in egna röster och ljudeffekter’”, berättar han över Facebookchatten.

Att hitta honom och hans syster, skaparna av Sagan om de Bannlysta, var inte helt enkelt. De har inte själva laddat upp något av klippen på Youtube. Men i beskrivningsrutan under klippet med mest visningar står det att “SKAPARNA ÄR HITTADE” och att de går under signaturerna “aneril” och “sickness”.

Det är svårt att säga om det var Youtube som hjälpte “Sagan om de bannlysta” att slå igenom i Sverige, eller om det i själva verket var tvärtom.

 

Några signaturer räcker i sig inte så långt. Här och var på nätet syns spåren efter den jakt på skaparna som nyfikna fans företagit sig under åren. I gästboken hos signaturen anerils DeviantArt-sida har till exempel en användare frågat om det är han som är “the creator of Sagan om de bannlysta”. Användaren fick aldrig något svar.

Mer konkret blir det dock i beskrivningsrutan till ett annat klipp med Sagan om de Bannlysta, med lite mer sansade 790 000 visningar. Där har uppladdaren även bifogat aneril och sickness Hotmail-adresser. Därifrån är steget inte långt till att hitta Facebookprofiler. Och voilá, Robin och hans syster Linn Olsson.

WCy5MAsTycQ

“Jag började dubba och mixtra med första delen av filmen, och senare visade jag det för min syster och hennes kompis. Syrran tyckte det var jättekul så jag kände ‘ja men då fortsätter jag lite till’. Senare hoppade syrran in och gjorde rösten till Arwen, Galadriel och tro det eller ej, Pippin”, berättar Robin.

Själv gjorde han merparten av rösterna, som Aragorn, Gandalf, Frodo och Legolas. Systern Linn berättar att hon drogs in eftersom Robin satt och pysslade med filmerna så mycket.

“Brorsan och jag har för vana att sitta i tevesoffan och lägga kommenterar och repliker på olika filmer, så det föll sig ganska naturligt”, berättar hon.

Robin är idag 27 år gammal och pluggar till medicinsk sekreterare. Men då var han en 16-åring med intresse av dubbning och datorer, som nyss hade hoppat av gymnasiet och därmed hade händerna fulla av fritid.

“Namnet Sagan om de Bannlysta kommer ifrån Elronds Råd-scenen, där Elrond bannlyser Frodo för att han inte vattnat Bilbos blommor. Jag hade inte gett filmerna några namn förrän jag kom fram till den scenen”, säger han.

Mitt favoritcitat är ’Skrik inte!’. Det hade jag faktiskt i huvudet från första gången jag såg filmen.

Själv är Robin mest nöjd med passagen som inleds med att Gandalf tappar sin hatt och avslutas med att han "dör".

“Om jag visar Bannlysta för någon som inte sett det, så är det den delen. Mitt favoritcitat är ’Skrik inte!’. Det hade jag faktiskt i huvudet från första gången jag såg filmen. Tar man bort ljudet ser det verkligen ut som Gandalfs vrål får snön att falla ner. Sen klippte jag ju om det så det blev mer extremt”, berättar han.

NOZ7wNSWTeg

Tack varje Youtube nådde filmerna sommaren 2006 sin första topp i popularitet. De hade länge skickats omkring i privata chattar och funnits tillgängliga på torrentsajter som The Pirate Bay, men tillgängligheten i och med den lättnavigerade sajten Youtube öppnade upp för nya målgrupper.

I en post från augusti 2008 (beaktansvärd om inte annat så för sitt bedårande försök att pitcha ordet “världsväven” som svensk översättning av internet) skriver sajten Tolkiens Arda om Sagan om de bannlystas framgång. “En sökning med titeln på Google ger omkring 20 000 träffar, och ändå tycks ingen känna till hur den fullständiga versionen ser ut”, noterar man.

Än i dag är det svårt att bringa ordning i vilka klipp som verkligen är gjorda av Robin Olsson, och vilka som är andras parodier på parodierna. De började ösa in efter att Sagan om de bannlysta blev stor, och trots att Robin märkte deras framväxt har han inte sett så många av dem.

“Men Sagan om Saftkalaset tyckte jag var väldigt rolig”, säger han.

LUjkOyJ2wwE

Både Robin och hans syster Linn tycker det bästa med hela Sagan om de bannlysta-historien är att filmerna underhållit så väldigt många människor. Det är svårt att bedöma exakt hur många visningar klippen har sammanlagt, men en överslagsräkning pekar på åtminstone 6-7 miljoner. När folk får veta att det var Robin som låg bakom dem blir de ofta chockade.

“De tycker det är jättekul och ber mig sjunga ‘vill ha dig i mörkret hos mig’ med Gandalfs röst. Det är alltid lika kul att se folks reaktioner”, säger han.

Och i dag? Tja, Robin har vuxit upp och fritiden har krympt ihop. Han började dubba den första delen av Hobbit-trilogin, men hade inte tid att slutföra den på ett så bra sätt som han hade velat. Systern Linn berättar dock att det finns avsnitt där hon ger röst till Arwen, som ännu inte publicerats. Och de avsnitten har Robin fortfarande.

“Om efterfrågan blir stor kommer jag själv lägga upp de avsnitt som inte finns uppe”, lovar han.

Det här är en artikel under vinjetten #tbt, där Di Digital uppmärksammar guldklimpar ur näthistorien. Läs också om massakern i Falador 2006.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera