I våras kunde Di Digital rapportera att Colletor Bank avsatt 100 miljoner kronor för att investera i fintech-bolag. Pengarna gick till riskkapitalfonden NFT Ventures som också hanterar mediebolaget Bonniers Fintech-investeringar.
Nu går NFT Ventures in med 9 miljoner kronor i skönhetssajten Glamma. Glamma är en kombinerad ehandels- och skönhetssajt där kunder kan boka manikyr eller köpa produkter från olika skönhetssalonger. Men är det verkligen fintech?
”Allting handlar om definition. Man kan väl säga att den här investeringen är gjord baserat på de planer vi har framgent snarare än vad vi är i dag”, säger Amir Mofidi, grundare av Glamma.
Även om Glamma bara har funnits sedan oktober i fjol så är det inget nytt bolag. Glamma är nämligen en relativt nystartad verksamhet inom e-hälsobolaget Bokavård.
Bokavård tog 2013 in mediejätten Schibsted som investerare men lyfte aldrig. Därför såldes bolaget i fjol tillbaka till grundarna efter att Schibstedt skrivit ned värdet på aktierna till noll. Nu har grundarna alltså ställt om till att fokusera på skönhetsbranschen med samma plattform.
”Faktum är att när man tittar på de här segmenten så är det mer likheter än skillnader. Det är ofta småföretag som drivs av en eller två personer som är bra på det de gör men kan bli starkare på till exempel ehandel och kundanskaffning”, säger Amir Mofidi.
Teamet bakom Glamma är också i stort sett detsamma som bakom Bokavård. Den stora skillnaden mot Bokavård är, förutom inriktningen, att Glamma också byggt ut en lösning för ehandel.
”Vi har en ambition att ta ett helhetsgrepp om salongernas verksamhet. Vi vill göra mer än bara lösa deras ehandel eller deras tidsbokning”, säger Amir Mofidi.
Glammas affärsmodell bygger, liksom Bokavårds, på att de tar ut en ersättning baserad på transaktioner som görs över sajten.