Hoppa till innehållet

Säkerhetslegendaren: Ditt företag måste in på dark web

John McAfee blev rik på anti-virus. Men skyddet från dem dömer han ut fullständigt. Istället tycker han att företag borde avlöna sin personal för att sitta heltid på dark web.

John McAfee talade på China Internet Security Conference i Peking i augusti. Foto: Ng Han Guan
John McAfee talade på China Internet Security Conference i Peking i augusti. Foto: Ng Han Guan

"Vi lever i en tidsålder då det inte går att behålla hemligheter. Hackers tar dem", säger John McAfee till Di Digital.

Säkerhetslegendaren är i Stockholm för att tala på en cybersäkerhetskonferens. På 80-talet grundade han ett av de första anti-virus-bolagen, vid namn McAfee. Det såldes 2010 till Intel för motsvarande knappt 70 miljarder kronor. Han är fortfarande verksam i cybersäkerhetsbranschen som vd för ett börsnoterat företag och genom att driva en inkubator.

Men anti-virus-program ger han inte mycket för i dagens läge. Sedan han grundade McAfee har internet växt fram, tillsammans med det så kallade dark web, och länder har börjat med hacking.

”Om anti-virus fungerade hade vi inte haft intrång. Till och med FBI blir ju hackade av 15-åringar.”

Anti-virus är dött, men det genererar ändå miljarder.

Skälet till de inte fungerar idag är att hackers har ändrat sitt tillvägagångssätt och att intrången idag ofta har ett socialt element, menar han.

De traditionella cybersäkerhetsföretagen har heller inga incitament att förändra sig.

”Anti-virus är dött, men det genererar ändå miljarder med dollar för vissa företag. Om de skulle erkänna att deras produkt inte fungerar så försvinner de här intäkterna. Det kommer inte styrelsen eller aktieägarna att gilla. Därför dyker det upp en massa små cybersäkerhetsföretag som inte har någon koppling till det gamla paradigmet.”

För att skydda sig behöver företag, länder och privatpersoner acceptera att de är sårbara.
”Mjukvaran löser inga problem. För företag gäller det att veta när ett intrång sker. Sedan kanske de kan kontakta myndigheterna eller stänga ned systemet som har utsatts.”  

På senare år har han varit i rampljuset av helt andra skäl än cybersäkerhet. Den blonderade 70-åringen har en färgstark livshistoria kantad av knark och publicitetstunt. För några år sedan misstänktes han för mord och tillverkning av droger i det centralamerikanska landet Belize där han under en period bodde.

Trots hans bakgrund vill många lyssna på vad han har att säga. På konferensen Nordic Cloud and Mobile Security Forum i Stockholm är revisionsjätten PWC en partner. I mars ska han tala på en mässa anordnad av Financial Times och i maj talar han på en mässa på New York-börsen.

Efter sejouren i Belize återvände han till USA och driver nu inkubatorn Future Tense Central och är vd för det lilla börsnoterade techbolaget MGT Capital Investments. Nyheten att John McAfee tagit över rodret hos det New York-baserade bolaget fick aktien att stiga 1 000 procent på en vecka. I september föll aktien med 24 procent efter att bolaget ådragit sig den amerikanska motsvarigheten till Finansinspektions intresse.

Det har beskrivits hur han i det personliga livet lider av paranoia. Han tror bland annat att agenter från Centralamerika är ute efter honom. Även när det gäller cybersäkerhet har han en minst sagt alarmistisk syn.

Mjukvara är idag ett större hot än kärnvapen eftersom de kan slå ut ett helt lands it-infrastruktur och ge stora följdverkningar. De här programmen kan lätt hamna i fel händer enligt John McAfee.

”Om Sverige utvecklar något så har snart USA, Iran, Ryssland och Kina också det. Om länderna har det så har snart hackarna det.”

Läs även: Ryska trollarméer redo att hacka franska valet

Han tycker att teknikchefer inte tar hoten mot sina företag på tillräckligt stort allvar.

”Finns det något av värde i ditt företag som hackers kan stjäla så kommer de att göra det. Men människor tänker att om det inte har hänt dem själva så är det inte på riktigt.”

Enligt honom är intrången som upptäcks och får uppmärksamhet bara toppen på isberget och görs av osofistikerade hackare som inte kan sopa undan spåren efter sig.

Stora företag borde avlöna personal för att sitta heltid på dark web.

”Till slut kommer ett riktigt stort företag gå under för att de har försummat cybersäkerheten.”

Han vill att bolagen slutar med checklistor i sitt säkerhetsarbete för att istället ge sig in där hackarna finns, alltså på det som kallas dark web. 

”Om du vet att fienden är en hacker och håller till på dark web så är du galen om du inte själv är där. Stora företag borde avlöna personal för att sitta heltid på dark web. Det är skrämmande med teknikchefer som inte ens vet vad dark web är för något."

Dark web är en del av internet man inte kommer åt utan särskild mjukvara eller autentisering. Här skryter hackers om vad de åstadkommit, skriver om buggar de hittar och diskuterar ibland vad de ska göra, enligt John McAfee. Själv är han därinne och läser.

Läs även: ”Så upptäckte vi en rysk hackare i USA:s valsystem”

Molnlagring dömer han ut.

”Du vet inte var din data finns, eller vilken server den ligger på, eller vem som övervakar servern. Hackare kan hitta de mest sårbara molnen som sköts av personer som kan mutas eller utpressas. Molnet kan bli det sämsta som hänt dig.”

Hur tror du att porrsidor tjänar pengar? Det är inte genom reklam utan genom att sälja data.

Här talar han i egen sak eftersom MGT Capital Investments utvecklar ett moln där användaren ska kunna välja var datan lagras.

Även individer borde bli bättre att skydda sig på nätet tycker han.

”Om du har besökt en porrsida så har du säkert fientlig mjukvara på datorn som ser vad du skriver in. Hur tror du att porrsidor tjänar pengar? Det är inte genom reklam utan genom att sälja data.”

Han påstår att datan sedan går igenom analyssystem som letar efter nyckelord och väljer ut viktiga personer.

”Om de ser att en kongressledamot besöker en älskarinna så är han komprometterad och kan utpressas.”

Han säger att han själv utsätts för tio hackingförsök om dagen efter att ha publicerat sitt telefonnummer på en nyhetssajt.

"Eftersom jag är John McAfee så försöker alla hackers göra intrång. Jag ser de nya verktygen först.” 

Läs även: Det svenska CIA-bolaget från insidan

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera