Det svenska bolaget Universal Avenue har tagit in 43 miljoner kronor i nytt kapital. Investerarna är riskkapitalbolaget Moor (som är tidigare investerare i bolaget), Northzone som lett rundan och amerikanska Salesforces riskkapitalgren, Salesforce Ventures.
Universal Avenue erbjuder vad de själva kallar "sales-as-a-service" eller "sales-on-demand". Affärsidén är att koppla samman frilansande säljare med bolag som vill öka sin tillväxt.
"Det kan vara ett bra extrajobb för till exempel studenter att vara brand ambassadors. För varumärkena är det en möjlighet att via ett gränssnitt hantera väldigt många marknader och accelerera tillväxten", säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue.
Universal Avenue finns i dag i Sverige, Grekland och Storbritannien. Med den nya finansieringen är tanken att växa ytterligare.
"Vi håller på att automatisera processerna i England nu. Sen kommer vi att applicera det på andra ställen, i första hand i Europa och sen i USA under slutet av året eller nästa år", säger Johan Lilja.
Universal Avenue värderas till runt 120 Mkr i nyemissionen som alltså ger bolaget en krigskassa på 40 miljoner kronor. Att de fått med det amerikanska bolaget Salesforce ser Johan Lilja som en drömpartner.
"De låg i topp på listan över de vi ville ha in men det var faktiskt de som hittade oss. De har en tradition av att 'disrupta' säljindustrin och har onlinesäljlösningar som vi kan ha nytta av. De har också en väldigt stark närvaro i USA. Det var den bästa strategiska partnern vi kunde få", säger Johan Lilja.
Fördelen med Universal Avenues säljlösning jämfört med traditionella säljbolag är enligt Johan Lilja att de kan nå ut bredare.
"Ju svårare marknad desto mer nytta har man av oss. Vi bygger lokala nätverk och ska kunna hjälpa ett bolag att snabbt expandera på nya marknader. De kommer åt marknader de inte skulle komma åt annars", säger han.
"Vi har ett tiotal varumärken som vi säljer på nu och vi har över 200 på väntelistan".
Universal Avenue tar en andel av försäljningssumman och har ingen egen fast anställd personal utan de så kallade 'brand ambassadors' arbetar på frilansbasis. Bolaget fungerar alltså på liknande sätt som taxitjänsten Uber.
"Det är riskfritt i modellen. Vi har inga fasta avgifter mot kunderna, de betalar bara för de nya kunder som de faktiskt får in", säger Johan Lilja.
Var står ni om tre år?
"Vi bygger en global infrastruktur och jobbar mycket med att bygga ett community för säljarna. Vi samlar också på oss en värdefull databas över beslutsfattare, vad de köper och behov på olika marknader. Vi kan göra lösningar där vi hjälper till med den typen av information. På sikt kan man också tänka sig att vi lanserar egna produkter".