Hoppa till innehållet

Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue

Stockholmsbolaget Universal Avenue tar in 40 miljoner i riskkapital. En av de nya investerarna är amerikanska Salesforce. 

"En drömpartner", säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue. 

Teamet bakom Universal Avenue.
Teamet bakom Universal Avenue.

Det svenska bolaget Universal Avenue har tagit in 43 miljoner kronor i nytt kapital. Investerarna är riskkapitalbolaget Moor (som är tidigare investerare i bolaget), Northzone som lett rundan och amerikanska Salesforces riskkapitalgren, Salesforce Ventures. 

Universal Avenue erbjuder vad de själva kallar "sales-as-a-service" eller "sales-on-demand". Affärsidén är att koppla samman frilansande säljare med bolag som vill öka sin tillväxt. 

"Det kan vara ett bra extrajobb för till exempel studenter att vara brand ambassadors. För varumärkena är det en möjlighet att via ett gränssnitt hantera väldigt många marknader och accelerera tillväxten",  säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue. 

Universal Avenue finns i dag i Sverige, Grekland och Storbritannien. Med den nya finansieringen är tanken att växa ytterligare.

"Vi håller på att automatisera processerna i England nu. Sen kommer vi att applicera det på andra ställen, i första hand i Europa och sen i USA under slutet av året eller nästa år", säger Johan Lilja.

Universal Avenue värderas till runt 120 Mkr i nyemissionen som alltså ger bolaget en krigskassa på 40 miljoner kronor. Att de fått med det amerikanska bolaget Salesforce ser Johan Lilja som en drömpartner. 

"De låg i topp på listan över de vi ville ha in men det var faktiskt de som hittade oss. De har en tradition av att 'disrupta' säljindustrin och har onlinesäljlösningar som vi kan ha nytta av. De har också en väldigt stark närvaro i USA. Det var den bästa strategiska partnern vi kunde få", säger Johan Lilja.  

Fördelen med Universal Avenues säljlösning jämfört med traditionella säljbolag är enligt Johan Lilja att de kan nå ut bredare.

"Ju svårare marknad desto mer nytta har man av oss. Vi bygger lokala nätverk och ska kunna hjälpa ett bolag att snabbt expandera på nya marknader. De kommer åt marknader de inte skulle komma åt annars", säger han.

"Vi har ett tiotal varumärken som vi säljer på nu och vi har över 200 på väntelistan".

Universal Avenue tar en andel av försäljningssumman och har ingen egen fast anställd personal utan de så kallade 'brand ambassadors' arbetar på frilansbasis. Bolaget fungerar alltså på liknande sätt som taxitjänsten Uber. 

"Det är riskfritt i modellen. Vi har inga fasta avgifter mot kunderna, de betalar bara för de nya kunder som de faktiskt får in", säger Johan Lilja. 

Var står ni om tre år?

"Vi bygger en global infrastruktur och jobbar mycket med att bygga ett community för säljarna. Vi samlar också på oss en värdefull databas över beslutsfattare, vad de köper och behov på olika marknader. Vi kan göra lösningar där vi hjälper till med den typen av information. På sikt kan man också tänka sig att vi lanserar egna produkter". 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera