(Di Digital/San Francisco) Den här veckan har en av gatorna i centrala San Francisco förvandlats till en tillfällig campingplats. 170 000 personer har rest hit för att trampa på konstgräs och gå på produktpresentationer bland pappbjörnar och träd.
Det är CRM-jätten Salesforce som har samlat sina kunder, ”trailblazers” som man kallar dem, på stans största årliga konferens – Dreamforce. En smått hysterisk tillställning när så många samtidigt ska ta sig fram och tillbaka mellan möten och till de 2 700 seminarier som anordnas.
”Det är lika galet här som San Francisco är galet”, säger Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli som numera har SBAB som majoritetsägare.
Han syftar på att det är här som mycket av teknikutvecklingen sker.
”San Francisco har blivit den fasta punkten för där världens moment bildas. Det är klart att det är hit 170 000 personer ska åka för att lära sig”, säger han.
Anders Kyhlstedt reflekterar också kring de stora kontrasterna i stan. Att det ligger hemlösa på gatan utanför konferensområdet samtidigt som folk kan plocka till sig mat och dryck som de vill härinne.
Till Dreamforce åker folk för att lära sig mer om bolagets olika produkter och hur de kan implementera dem på respektive marknader. Inträdet kostar en slant. Drygt 15 500 kronor för en ordinarie biljett, men lite billigare om man är ute i god tid.
Anders Kyhlstedt funderar en kort stund innan han svarar på frågan om det är värt det.
”Det tycker jag. Många av de sakerna som diskuteras här är inte helt intuitiva, men kommer samtidigt att driva kundupplevelsen”, säger han.
Salesforce har tryckt hårt på bolagets satsning inom artificiell intelligens, Einstein, under veckan. Den är numera en del av CRM-plattformen och ska hjälpa till att optimera kunddata. Anders Kyhlstedt tror att det kan ha betydelse för företagsvärlden.
”När AI har implementerats och verkligen fungerar så tänker man inte på det, som till exempel när du använder Google Maps”, säger han.
Inom företagstjänster finns det dock fortfarande få lösningar, menar han, och tror att stora bolag som Salesforce fokus kan skynda på den utvecklingen.
”De teman som diskuteras här, det vill säga automatiseringsprocesser för digital upplevelse kring kunden, ligger nära det bankerna måste göra i dag”, säger han.
Läs också: SEB tar in robot på kundtjänsten