Hoppa till innehållet

Salesforces megakonferens – ”lika galen som San Francisco”

I veckan pågår Salesforces megakonferens Dreamforce i San Francisco. Anders Kyhlstedt från bostadssajten Booli är en av de 170 000 deltagarna.

Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli, står bredvid Einstein - symbolen för Salesforce AI-satsning som bolaget försöker hajpa på jättekonferensen Dreamforce i San Francisco.
Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli, står bredvid Einstein - symbolen för Salesforce AI-satsning som bolaget försöker hajpa på jättekonferensen Dreamforce i San Francisco.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Den här veckan har en av gatorna i centrala San Francisco förvandlats till en tillfällig campingplats. 170 000 personer har rest hit för att trampa på konstgräs och gå på produktpresentationer bland pappbjörnar och träd.

Det är CRM-jätten Salesforce som har samlat sina kunder, ”trailblazers” som man kallar dem, på stans största årliga konferens – Dreamforce. En smått hysterisk tillställning när så många samtidigt ska ta sig fram och tillbaka mellan möten och till de 2 700 seminarier som anordnas.

”Det är lika galet här som San Francisco är galet”, säger Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli som numera har SBAB som majoritetsägare.

Han syftar på att det är här som mycket av teknikutvecklingen sker.

”San Francisco har blivit den fasta punkten för där världens moment bildas. Det är klart att det är hit 170 000 personer ska åka för att lära sig”, säger han.

Anders Kyhlstedt reflekterar också kring de stora kontrasterna i stan. Att det ligger hemlösa på gatan utanför konferensområdet samtidigt som folk kan plocka till sig mat och dryck som de vill härinne.

Dreamforce

Entrén till Dreamforce, vars deltagare har invaderat San Francisco den här veckan.

Till Dreamforce åker folk för att lära sig mer om bolagets olika produkter och hur de kan implementera dem på respektive marknader. Inträdet kostar en slant. Drygt 15 500 kronor för en ordinarie biljett, men lite billigare om man är ute i god tid.

Anders Kyhlstedt funderar en kort stund innan han svarar på frågan om det är värt det.

”Det tycker jag. Många av de sakerna som diskuteras här är inte helt intuitiva, men kommer samtidigt att driva kundupplevelsen”, säger han.

Salesforce har tryckt hårt på bolagets satsning inom artificiell intelligens, Einstein, under veckan. Den är numera en del av CRM-plattformen och ska hjälpa till att optimera kunddata. Anders Kyhlstedt tror att det kan ha betydelse för företagsvärlden. 

”När AI har implementerats och verkligen fungerar så tänker man inte på det, som till exempel när du använder Google Maps”, säger han.

Inom företagstjänster finns det dock fortfarande få lösningar, menar han, och tror att stora bolag som Salesforce fokus kan skynda på den utvecklingen.

”De teman som diskuteras här, det vill säga automatiseringsprocesser för digital upplevelse kring kunden, ligger nära det bankerna måste göra i dag”, säger han.

Läs också: SEB tar in robot på kundtjänsten

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera