Annons
Samsung visar upp senaste tekniken i Las Vegas

Samsung köper 360-gradersapp

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Ubers vd och medgrundare Travis Kalanick avgick i förra veckan. Mediemogulen Arianna Huffington, som valdes in i Ubers styrelse i fjol, uppges få allt större inflytande över bolaget.

Ubers kris sätter skyhög värdering i gugning

Jan Erik Solem, vd och grundare av snillebolaget Mapillary.

Mapillarys vd: ”Då tar självkörande bilar över i storstäderna”

Googles dotterbolag Waymo var länge förknippat med sin självkörande bubbla ”Firefly”, som sedermera övergivits.

Waymo rekryterar Teslas tidigare hårdvaruchef

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Samsung köper 360-gradersapp

Samsung visar upp senaste tekniken i Las Vegas
Samsung visar upp senaste tekniken i Las Vegas Foto: Jae C. Hong
Samsung har köpt VRB, en amerikansk startup som utvecklar appar som kan visa upp innehåll i 360-grader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Affären ska vara värd 5,5 miljoner dollar, motsvarande 48 miljoner kronor, enligt källor med insyn. Det skriver Techcrunch.

Transaktionen har bekräftats av en medgrundare till VRB som däremot avböjde att lämna ut detaljer om köpeskillingen. Enligt VRB:s profilsida på AngelList ska bolaget ha köpts upp av Samsung Electronics redan den 17 april.

VRB har sitt säte i New York och är grundat av Christopher Paretti, som tidigare innehaft olika chefsroller inom design på företag som Nokia, Yahoo och Samsung, samt Christopher Kairalla som är en professor på New York University.

Bolaget har hunnit med att släppa två appar, en för den ”sociala staden” som går under namnet VRB Home och den andra VRB Foto som är en delningsapp för bilder i 360-grader. Den senare finns tillgänglig för Oculus och VR Gear.

Det framgår inte vad Samsung planerar att göra med produkterna, tekniken eller arbetsgruppen inom VRB, enligt tekniksajten.

Läs även: Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post