Hoppa till innehållet

Samsung lanserar VR med fjärrkontroll

Mobilmässan i Barcelona är igång och marknadsledande Samsung satsar vidare på VR – nu lanserar det koreanska bolaget en VR-enhet med handkontroll.

Besökare i Samsungs showroom i Seoul testar hårdvarujättens headset Gear.
Besökare i Samsungs showroom i Seoul testar hårdvarujättens headset Gear.Bild: AP Photo/Lee Jin-man

Två nya surfplattor och ett VR-set från Samsung samt två smartphones och en smartwatch från Huawei.

Det var söndagens lanseringar vid telekommässan MWC i Barcelona från två av världens topptrio på mobiltelefonmarknaden.

Samsung kom inte med någon ny telefon, utan lanserade istället surfplattorna Galaxy Tab S3 och Galaxy Book samt ett Gear VR med handkontroll.

Läs även: Nokias nyhet – en favorit i repris

Galaxy Tab S3 har bland annat en utökad funktionalitet i S-Pen, med vilken användare bland annat kan anteckna direkt i PDF-dokument och göra om video till GIF-animering.

Galaxy Book är en kombination av en surfplatta och en laptop, som kommer i två storlekar. Produkten lanseras med Windows 10 i kombination med tangentbord och S-Pen.

Med Samsungs nya VR-set Gear VR, som lanseras under våren, följer en handkontroll med som fungerar både som fjärrkontroll och gamepad.

Telefoner blev det i stället från Huawei, som presenterade modellerna P10 och P10 Plus samt en andra utgåva av sin smarta klocka Huawei Watch 2.

En nyhet med telefonmodellerna är den nya "Leica Dual-Camera 2.0" som innebär dubbla kameror på baksidan och en extra Leica-kamera på framsidan. Modellerna har flera nya funktionaliteter kring just fotografering.

Samsung avslutade sin presskonferens med en rejäl "teaser", då bolaget bad åhörarna anteckna den 29 mars i sina kalendrar för "Galaxy Unpacked".

"Mycket snart ska vi visa en typ av innovation som den här branschen inte har sett på mycket länge", sade Samsungs marknadschef David Lowes vid presskonferensen.

Av de totalt 6,3 miljoner VR-enheter som såldes förra året utgjorde Samsungs andel 71,6 procent. Samsung lanserade sin produkt Gear VR 2014 i samarbete med Oculus VR och enheten används tillsammans med Samsungs mobiler.

Läs mer: "Samsung leder VR-racet"

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera