Hoppa till innehållet

Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

Koreanska mobiljätten Samsung lanserar sin mobila betaltjänst Samsung Pay i Sverige. Enligt bolaget accepteras tjänsten redan av de flesta befintliga betalterminaler. 

Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut
Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut

Antalet mobila betalalternativ fortsätter att växa. Nu lanserar koreanska Samsung en betaversion av sin ”blipp”-tjänst Samsung Pay i Sverige. Nyheten presenterades vid en välbesökt dragning vid Epicenter i Stockholm under torsdagsmorgonen. På plats var bland annat många av de banker och kortbolag som samarbetar med Samsung.

”Vi valde Sverige eftersom ni ligger mycket långt fram inom digitala betalningar. Jag har hört att färre än 2 procent av transaktioner i Sverige görs med kontanter här”, säger Thomas Ko, som är global chef, ”global vice president” vid Samsung Pay.

Läs mer: Samsung Pay utmanar Apple och Google i Europa

Sverige är det första landet i Norden och det andra landet i Europa att få ta del av Samsung Pay. Koreanska Samsung är världsledande inom så kallade Android-telefoner och marknadsledande i Sverige.

”Vårt mål är att bli en av de ledande mobila plånböckerna i Sverige och världen”, säger Thomas Ko, som är en amerikan, men med rötterna i Korea.

Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar.

Han antyder att det kan ta ett år innan Samsung Pay har lanserats på bred front i Europa. 

Än så länge har Samsungs ärkerival Apple inte hunnit lansera sin snarlika betaltjänst Apple Pay i Sverige.

”Vi har ett annat erbjudande än Apple Pay. Men vi hoppas att många mobiltillverkare rullar ut nya tjänster. Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar bland världens konsumenter”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay presenteras som en enkel och säker mobil plånbok för betalningar i handeln. Den fungerar genom att användaren registrerar sitt befintliga betalkort i Samsung Pay-appen. Därefter kan man betala med mobilen genom att ”blippa” telefonen mot butikens betaldosa och godkänna med ett fingeravtryck.

Läs mer: Ökenvandringen fortsätter för Seamless mobila betaltjänst Seqr

Tjänsten skyddar bankuppgifterna på flera säkerhetslager. De tre främsta är fingeravtrycksverifiering, tokenisering (som bland annat skyddar kortnumret) och bolagets egen lösning Samsung Knox.

”Samsung har det säkraste betalsystemet inom Android-systemet”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay bygger på den idag utbredda NFC-tekniken (Near Field Communication), samt Samsungs specialutvecklade lösning Magnetic Secure Transmission (MST). I dagsläget är NFC-penetrationen endast cirka 10 procent på svenska marknaden, medan närmare alla befintliga terminaler redan är kompatibla med MST-tekniken, enligt bolaget.

Enligt bolaget kan Samsung Pay synkas med i princip alla nya och befintliga betalterminaler i Sverige. Handlarna behöver därmed inte uppgradera den befintliga tekniken.

”Vi har investerat i MST-teknik i våra telefoner så att man även kan använda Samsung Pay hos mindre, familjeägda butiker på landsbygden”, förklarar Thomas Ko.

Betaversionen av Samsung Pay lanseras med stöd av flera svenska banker och kortnätverk. Med början under torsdagen kan användarna betala med anslutna kort från Eurocard, Mastercard, Nordea, SEB och Visa. Inom kort kommer fler partners att anslutas, bland annat Entercard, Handelsbanken, ICA Banken, Rikskuponger samt Swedbank och Sparbankerna. 

Fotnot:
Med NFC och MST kan Samsung Galaxy A5, Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge användas för att göra säkra och kontaktlösa transaktioner nästan överallt där du kan betala med kort, enligt Samsung. Inom kort ska Samsung Pay även att fungera med smartklockan Samsung Gear S3 samt fler mobilmodeller.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera