Hoppa till innehållet

SATS förre vd lanserar "Spotify för träningsfilmer"

SATS förre detta Sverigechef Kent Orrgren söker 30 Mkr till sin nya träningsapp Moveapp, ett slags "Spotify för träningsfilmer". Till sin hjälp har han anlitat det finska riskkapital- och crowdfundingbolaget Innovestor.

Kent Orrgren, grundare och vd på Moveapp
Kent Orrgren, grundare och vd på MoveappFoto: Moveapp

Han var ”Mr SATS” i tio år. Med sedan 2011 driver Kent Orrgren det egna konsult- och investmentbolag Performance Xperience.

I augusti smyglanserade han sin träningsapp Moveapp, ett slags "Spotify för träningsfilmer" som han grundat ihop med it-entreprenörerna Martin Ohlsson och Mikael Norberg. Martin Ohlsson är bland annat känd för att ha startat, drivit och sålt it-konsultbolaget Valtech.

”Moveapp är som en personlig tränare i appformat. Vi har hundratals träningsfilmer, från 5 till 60 minuter långa. Det är allt ifrån yoga till core och zumba”, säger Kent Orrgren, som lämnade rollen som Sverigechef och nordisk operativ chef för gymkedjan SATS i slutet av 2010.

Han jämför Moveapp med både Netflix och Spotify.

”Filmerna streamas som på Netflix och man kan se dem på mobilen, paddan eller i tv:n via exempelvis Apple TV. Men plattformen är öppen och olika tränare kan lansera sina koncept och tjäna pengar, som på Spotify. Vidare kan man dokumentera sin träningsstatistik och dela sina resultat med vänner i en social funktion kopplad till Facebook”, säger han.

Annons för Moveapp.

Än så länge har Moveapp endast lockat 11.000 användare, enligt Orrgren. Men nu vill han lansera tjänsten internationellt. Till sin hjälp har han anlitat finska Innovestor, som kombinerar riskkapitalverksamhet med crowdfunding.

Hur mycket pengar det rör sig om vill han inte säga. Men enligt uppgifter till Di är ambitionen att ta in 5 Mkr i en så kallad såddrunda och ytterligare 20-25 Mkr i en andra investeringsrunda i slutet av året.

”Vi hjälper Moveapp att anskaffa kapital från privata investerare, institutioner och företag. Först gör vi en due diligence och sedan lägger vi upp all dokumentation om bolaget på vår plattform. För detta tar vi en avgift på 7 procent och återinvesterar 2 procent i bolaget på samma villkor som övriga investerare”, säger Stefan Sonnerstedt, ansvarig för Innovestors Stockholmskontor.

Innovestor drog i gång verksamheten i Sverige i september. Men det är först nu, under torsdagen som man drar igång sina två första finansieringsrundor. Den ena är Moveapp och den andra är Cargospace24, en slags Uber för fraktmarknaden.

Innovestor har kontor i Helsingfors, Stockholm och Moskva.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera