Hoppa till innehållet

SBAB köper mobiltjänst av KTH-företag

Den statliga bolånebanken SBAB har slutit en "hållbarhetsdeal" med det KTH-grundade energibolaget Greenely, vars mobilapp mäter hushållens elkonsumtion.

Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.
Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.

Affären kan sägas vara ett led i det hållbarhetsarbete som SBAB har velat profilera sig med under en tid och bankens vd Klas Danielsson är nöjd med det nya samarbetet.

"Vi har sedan ett år tillbaka valt att till 100 procent fokusera på vår bolåneaffär. För oss handlar det om alla aspekter på våra kunders boende och energiförbrukningen är en viktig del i den samlade hushållsekonomin. Därför har vi funderat på vilka mervärdestjänster vi ska kunna erbjuda framöver", säger han.

Greenelys mobilapp mäter användarnas elförbrukning genom att analysera den data som lagras i de smarta elmätarna som finns i många hem, samt ett antal andra parametrar. När man använder tjänsten syns ett träd på mobildisplayen, som vissnar vid en hög elförbrukning och grönskar vid en låg.

Tanken är att appen ska börja erbjudas SBAB:s kunder från och med årsskiftet och på Greenely ser man också fram emot samarbetet.

"Det känns givetvis stort. SBAB är vår första stora kund, samtidigt som vi i början hade lite svårt att förstå kopplingen mellan människors energiförbrukning och banksektorn. Men det blev tydligare med tiden", säger Greenelys vd Tanmoy Bari.

Vad SBAB betalar för användandet av Greenleys app vill ingen av parterna kommentera. Men givet affärens utformning är det högst rimligt att affären är värd ett sjusiffrigt belopp för energiföretaget. Exakt i vilken skala SBAB:s kunder inledningsvis ska få ta del av Greenleys tjänst är heller inte helt klart.

"Det är möjligt att vi börjar med ett mindre steg, till exempel med villakunderna", säger Klas Danielsson.

Totalt har banken i dag runt 160 000 hushåll som bolånekunder, samt ytterligare 100 000 hushåll på inlåningssidan. Greenely är ett relativt nystartat energiföretag, som är grundat av KTH-studenter och bildades så sent som februari 2014. Elmätarappen har helat tiden utgjort kärnan i startupbolagets verksamhet.

"Tjänsten är tänkt som ett verktyg för de som vill veta hur mycket pengar de kan spara genom minskad elförbrukning. Till skillnad från många andra liknande program krävs heller inte någon ytterligare hårdvaruinstallation, utan det räcker med att man har appen", säger Tanmoy Bari.

Läs mer: KTH-studenter bygger Snapchat för video.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera