Hoppa till innehållet

Scannad post ska locka småföretagare till Kivra

All post scannad och levererad digitalt till din företagsbrevlåda för 99 kronor per månad. Med detta erbjudande hoppas Kivra, med H&M:s vd som delägare, snabba på digitaliseringen och nå en ny målgrupp.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Efter fem år och närmare 150 miljoner kronor i riskkapital börjar den elektroniska e-brevstjänsten Kivra nå ut på bred front. 

Hela 1,6 miljoner svenskar använder nu tjänsten för att ta emot räkningar och annan officiell post i en digital brevlåda där man loggar in med bank-id. Och över 1 000 stora bolag och drygt 20 myndigheter är anslutna till systemet.

All post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt.

I slutet av mars släpptes Kivras företagsbrevlåda, en ny tjänst som lockat 7000 småföretag. Nu hoppas vd och grundare Stefan Krook locka än fler med ett nytt erbjudande.

Läs mer: Hans digitala brevlåda utmanar Kivra

Med tjänsten Kivra Plus kan småföretagare få all sin post scannad och levererad digitalt till en särskild företagsbrevlåda. Tjänsten medför en startkostnad på 950 kronor och kostar sedan 99 kronor per månad. 

”Att hantera inkommande post är kanske inte den roligaste biten för företagare. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna erbjuda en tjänst där all post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt. På så sätt kan företag förenkla administrationen och istället fokusera på att göra det de är bra på, säger Stefan Krook, medgrundare och vd på Kivra.

Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år.

Han betonar att scanningen är en temporär lösning.

”Med detta påskyndar vi digitaliseringen och flytten mot digitala porton”, säger han.

Trots det breda genomslaget brottas Kivra fortfarande med lönsamhetsproblem. I fjol uppgick bolagets omsättning till cirka 7 Mkr, med en förlust på 22 Mkr.

Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell.

Krook menar dock att lönsamheten är inom räckhåll.

”Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år. Och vi hoppas bli lönsamma 2019”, säger han.

För att bolaget ska gå runt måste myndigheterna börja betala för sina utskick.

”Det har tillsatts en regeringsutredning som har tagit fram ett förslag till ersättningsmodell för digitalt porto. Remissvaren kom in under sommaren. Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell och kan få lönsamhet i bolaget”, säger han.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011.

Huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera