Efter fem år och närmare 150 miljoner kronor i riskkapital börjar den elektroniska e-brevstjänsten Kivra nå ut på bred front.
Hela 1,6 miljoner svenskar använder nu tjänsten för att ta emot räkningar och annan officiell post i en digital brevlåda där man loggar in med bank-id. Och över 1 000 stora bolag och drygt 20 myndigheter är anslutna till systemet.
All post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt.
I slutet av mars släpptes Kivras företagsbrevlåda, en ny tjänst som lockat 7000 småföretag. Nu hoppas vd och grundare Stefan Krook locka än fler med ett nytt erbjudande.
Läs mer: Hans digitala brevlåda utmanar Kivra
Med tjänsten Kivra Plus kan småföretagare få all sin post scannad och levererad digitalt till en särskild företagsbrevlåda. Tjänsten medför en startkostnad på 950 kronor och kostar sedan 99 kronor per månad.
”Att hantera inkommande post är kanske inte den roligaste biten för företagare. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna erbjuda en tjänst där all post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt. På så sätt kan företag förenkla administrationen och istället fokusera på att göra det de är bra på, säger Stefan Krook, medgrundare och vd på Kivra.
Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år.
Han betonar att scanningen är en temporär lösning.
”Med detta påskyndar vi digitaliseringen och flytten mot digitala porton”, säger han.
Trots det breda genomslaget brottas Kivra fortfarande med lönsamhetsproblem. I fjol uppgick bolagets omsättning till cirka 7 Mkr, med en förlust på 22 Mkr.
Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell.
Krook menar dock att lönsamheten är inom räckhåll.
”Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år. Och vi hoppas bli lönsamma 2019”, säger han.
För att bolaget ska gå runt måste myndigheterna börja betala för sina utskick.
”Det har tillsatts en regeringsutredning som har tagit fram ett förslag till ersättningsmodell för digitalt porto. Remissvaren kom in under sommaren. Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell och kan få lönsamhet i bolaget”, säger han.
Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011.
Huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.